دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

1-1-1-1- زاويه ديد دوم شخص:

درين شيوه روايت، راوي داستان را کلاً يا اکثراً به صورت يک خطاب، و با استفاده از ضمير دوم شخص«تو» براي فرد ديگري روايت مي­کند. دوم شخص ممکن است يک شخصيت داستاني، يا خواننده­ي داستان، يا حتي خود راوي، يا تلويحاً يا به صورت نا­آشکار يا موقتي فرد ديگري باشد. (آبرامز281:1384).

آبرامز بيان مي­کند که راوي ممکن است آنچه را که روايت مي­کند بيان انجام عمل مخاطب در طول زمان بوده باشد. مثلاً اينکه در گذشته چه کاري انجام داده، اکنون مشغول انجام چه کاري است و در آينده چه خواهد کرد». ( آبرامز،1384: 285-281)

1-1-2- پيرنگ[1]:

« پيرنگ مرکب از دو کلمه­ي پي+رنگ است. «پي» به معني بنياد، شالوده و پايه آمده و رنگ به معني طرح و نقش. بنابراين پيرنگ روي­ هم به معني« بنياد نقش» و «شالوده طرح» است و معناي دقيق و نزديک براي پلات. دکتر محمدرضا شفيعي کدکني که اولين بار اين مفهوم را براي پلات پيشنهاد کردند، معتقد هستند که پيرنگ همان بي­رنگ است که در فرهنگ­ها آمده است. در فرهنگ معين بي­رنگ چنين تعريف شده:

«طرحي که نقاشان بر روي کاغذ کشند و بعد آن را کامل کنند، طرح ساختماني که معماران ريزند و از روي آن ساختمان را بنا کنند». (مير صادقي،150:1364)

پيرنگ، نقشه، طرح، الگو يا شبکه­ي استدلالي حوادث در داستان است و چون و چرايي حوادث در داستان را نمايش مي­دهد. به عبارت ديگر، پيرنگ، حوادث در داستان را چنان تنظيم و ترکيب مي­کند که در نظر خواننده منطقي جلوه کند. از اين نظر، پيرنگ تنها ترتيب و توالي حوادث نيست. بلکه مجموعه­ي سازمان يافته­ي وقايع است. در واقع نقل حوادث است با تأکيد بر روابط علت و معلولي. در هر اثر ادبي پيرنگ نشان مي­دهد که هر حادثه­اي به چه دليل اتفاق مي­افتد و بعد از آن نيز چه حوادثي و به چه دليل اتفاق مي­افتد. (ميرصادقي، 1377: 52-53)

ارسطو بيان مي­کند که پيرنگ در آثار نمايشي از اعمال و وقايعي سرچشمه مي­گيرد که براي انتقال مقاصد عاطفي و هنري شکل گرفته­اند و اعمال داستاني اعم از گفتار يا رفتار شخصيت­ها، ابزاري براي بيان خلق­و­خوي آن­ها هستند بنابراين پيرنگ و شخصيت دو مفهوم نقادانه وابسته به هم مي­باشند. (آبرامز،1384:272)

پيرنگ بايد پويا باشد، در واقع نويسنده بايد طرحي را در نظر بگيرد  که قابليت گسترش داشته باشد تا جذابيت متن بالاتر رود. نويسندگاني که در انتخاب پيرنگ به صورت واقع­گرايانه پيش مي­روند و قبل از شروع داستان به تمام جوانب پيرنگ فکر مي­کنند در نگارش داستان موفق­تر مي­شوند. مفهوم پلات را مي­توان وسيع­تر از اين تعاريف دانست. به اين معنا که بنا بر خرد برآمده از جهان داستان، پيرنگ کليه عناصر داستان را در بر مي­گيرد. به بيان ديگر مي­توانيم اصل عليت را از کليه عناصر داستان توقع داشته باشيم يا پلات را علت العلل داستان بناميم. بدين ترتيب آن «چرا»ي بخردانه ديگر نه فقط پس از هر حلقه از زنجيره حوادث، که به دنبال ورود هر شخصيت در داستان، هر گزينش مکاني و زماني، هر زاويه ديد و راوي بايد به نوعي با منطق « واقعيت داستاني» پاسخ داده شود. اگر خواننده درباره­ي زاويه ديد داستان، حضور فلان شخصيت در داستان، زمان داستان و… سؤالي بپرسد، داستان بايد پاسخي منطقي براي آن­ها داشته باشد. با تعاريفي که از پلات ارائه شد، پاسخ اين سؤالات برعهده­ي پلات نثر، پلات، راوي، پلات شخصيت و ديگر پلات­ها خواهد بود. (مندني­پور،1383: 129-130)

[1] Plot

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي