پول
اولين نمونه از پول، اشياء با ارزش بود. اين پول کالا ناميده مي‌شد و شامل هر کالاي به طور معمول در دسترس است که ارزش ذاتي دارد، نمونه‌هاي تاريخي آن عبارتند از: خوک، صدف‌هاي نادر، دندان نهنگ، و (اغلب) گاو. در قرون وسطي در بابل، نان به عنوان شکل اوليه پول مورد استفاده قرار گرفت. در مکزيک دانه‌هاي کاکائو پول بودند. نرخ ارز به عنوان پول استاندارد براي تسهيل مبادله گسترده تر کالاها و خدمات معرفي شده بود. اين اولين مرحله از ارز است، که در آن فلزات با ارزش ذخيره شده، و نمادها به نمايندگي از کالاها مورد استفاده قرار گرفت، تشکيل اساس تجارت از ???? سال پيش بود. نمونه‌هايي از سکه‌ها از اولين جوامع در مقياس بزرگ، اگر چه در ابتدا اين‌ها توده بي نام و نشان از فلزات گرانبها بودند. اسپارت باستان براي دلسرد کردن شهروندان خود از درگير شدن در تجارت خارجي سکه از آهن ضرب کرد.
3-11- روند کنوني
3-11-1- دور دوحه
دور دوحه مذاکرات سازمان تجارت جهاني با هدف کاهش موانع تجارت در سراسر جهان، با تمرکز بر تجارت عادلانه تر براي کشورهاي در حال توسعه‌است. مذاکرات براي از بين بردن شکاف بين غني کشورهاي توسعه يافته، به نمايندگي از G20، و کشورهاي عمده در حال توسعه صورت گرفته‌است. يارانه‌هاي کشاورزي مهم ترين مسئله‌است که بر اساس سخت ترين مذاکره‌ها توافق شده‌است. در مقابل، توافق زيادي در تسهيل تجارت و ظرفيت سازي وجود دارد. دور دوحه در دوحه، قطر، آغاز شد و مذاکرات پس از آن در: کانکون، مکزيک، ژنو، سوئيس و پاريس، فرانسه و هنگ کنگ ادامه يافت.
3-11-2- چين
از حدود ????، دولت جمهوري خلق چين (PRC) آزمايش در اصلاحات اقتصادي را آغاز کرد. در مقايسه با سبک قبلي اقتصاد برنامه ريزي متمرکز شوروي، اقدامات جديد به تدريج محدوديت‌هاي اعمال شده بر روي کشاورزي، توزيع کشاورزي و چند سال بعد، شرکت‌هاي شهري و کاري را دربرداشت. رويکرد بازار محور ناکارآمدي و تحريک سرمايه گذاري‌هاي خصوصي، به ويژه کشاورزان را کاهش مي‌دهد، که منجر به افزايش بهره وري و خروجي مي‌گردد. يکي از ويژگي‌ها استقرار چهار (بعد از پنج) در مناطق ويژه اقتصادي واقع در امتداد سواحل جنوب شرقي بود. اصلاحات نشان داد که موفقيت چشمگيري در افزايش خروجي، تنوع، کيفيت، قيمت و تقاضا است. در شرايط واقعي، اقتصاد در اندازه بين ???? و ????، دو برابر شد و دوباره در سال ???? دو برابر شد، و دوباره در سال ????انجام شد. به صورت واقعي سرانه، دو برابر از پايه ????، در سال ????، ???? و ???? صورت گرفت. سال ????، اقتصاد ???? برابر اندازه آن در سال ???? بود، و ???? برابر سطح قبلي سرانه بود. پيشرفت تجارت بين‌المللي حتي با سرعت بيشتري به طور متوسط ??هر ??? سال، دو برابر شده‌است. مجموع تجارت دو طرفه در ژانويه سال ???? که از سطح تجارت تمام سال ???? و سه ماهه اول سال ????، بيش از سطح تجارت تمام سال ???? بود. در سال ????، تجارت دو جانبه چين بالغ بر ?،?? تريليون دلار آمريکا است. در سال 1991 PRC به گروه انجمن همکاري‌هاي اقتصادي آسيا و اقيانوس آرام، پيوست. در سال ????، نيز به سازمان تجارت جهاني پيوست.
3-11-3- تجارت بين‌المللي
تجارت بين‌المللي، تبادل کالا و خدمات در سراسر مرزهاي ملي است. در اغلب کشورها، نشان دهنده بخش مهمي از توليد ناخالص داخلي است. در حالي که تجارت بين‌المللي در سراسر تاريخ (جاده ابريشم، جاده کهربا) حاضر بوده‌است، اهميت اقتصادي، اجتماعي، سياسي آن در قرن‌هاي اخير، عمدتاً به دليل صنعتي شدن، حمل و نقل پيشرفته، جهاني شدن، شرکت‌هاي چند مليتي، و صادرات افزايش يافته‌است. در واقع، احتمالاً سبب رشد روزافزون تجارت بين‌المللي است که معمولاً منظور از اصطلاح “جهاني شدن” است. شواهد تجربي براي موفقيت در تجارت را مي توان در تضاد بين کشورهايي مانند کره جنوبي، که سياست صنعتي صادرات گرا، و هند، که سياست بسته تر دارد در طول تاريخ مشاهده نمود (گرچه هند بازکردن اقتصاد خود را از سال ????آغاز کرده‌است،). کره جنوبي به مراتب بهتر از معيارهاي اقتصادي هند بيش از پنجاه سال گذشته انجام مي‌دهد، اگر چه موفقيت آن نيز با نهادهاي دولتي موثر است.
3-11-4- مصوبات تجاري
تحريم تجارت عليه يک کشور خاص است که گاهي به آن به منظور مجازات آن کشور براي برخي از اقدام‌ها تحميل شده‌است. تحريم، يک شکل شديد از انزواي تحميل شده، و محاصره تجارت يک کشور ديگر است. به عنوان مثال، ايالات متحده تحريم عليه کوبا را براي بيش از ?? سال داشته‌است.
3-11-5- موانع تجاري
اگر چه معمولاً محدوديت‌هاي تجاري در ميان کشورها وجود دارد، تجارت بين‌المللي معمولاً توسط سهميه و محدوديت‌هاي دولتي تنظيم و اغلب توسط تعرفه مشمول ماليات است. تعرفه معمولاً بر واردات است، اما گاهي اوقات کشورها ممکن است تعرفه يا يارانه‌هاي صادراتي را تحميل کنند. همه اين موانع تجاري ناميده مي‌شوند. اگر دولت موانع تجاري را حذف کند، يکي از شرايط تجارت آزاد وجود دارد. دولتي که سياست‌هاي حمايت از توليدات داخلي را پياده مي‌کند ايجاد کننده موانع تجاري است.
3-11-6- کسب منصفانه
جنبش تجارت عادلانه، همچنين به عنوان جنبش عدالت تجارت شناخته شده و به ترويج استفاده از نيروي کار، استانداردهاي زيست محيطي و اجتماعي براي توليد کالاها، به ويژه کساني که از جهان سوم و جهاني دوم و جهان اول هستند، چنين عقايدي اين بحث را برانگيخت که آيا تجارت بايد به عنوان حقوق بشر تدوين شود. واردات از شرکتي که به طور داوطلبانه استانداردهاي تجارت منصفانه را رعايت و يا دولت‌ها که آنها را از طريق ترکيبي از اشتغال و قانون تجارت اجرا مي‌کنند. سياست‌هاي تجارت منصفانه به طور گسترده‌اي متفاوت است، اعم از ممنوعيت مشترک کالاهاي ساخته شده با استفاده از نيروي کار برده‌ها با حداقل دستمزد، مانند آنهايي که در ???? قهوه توليد مي‌کردند. سازمان‌هاي غير دولتي نيز نقش مهمي را در ترويج استانداردهاي تجارت عادلانه با خدمت به عنوان ناظران مستقل براي انطباق با الزامات تجارت عادلانه بازي مي‌کنند.
3-12- اجزاي يک مرکز تجاري
1- بخش فروشگاهي (Retail Tenant Mix)
بخش فروشگاهي يا بخش تجاري اين مراکز شامل موارد متنوعي است که در ادامه به معمول ترين بخشهاي ا ين مرکز مي پردازيم .
– مغازه و فروشگاه لوازم التحرير و کتابفروشي
– مغازه و فروشگاه شيريني ,بستني و شکلات
– مغازه و فروشگاه صنايع دستي و جاذبه هاي سنتي و محلي براي صنعت توريسم (فروشگاههاي سوغاتي)
– عکاسي
– مغازه و فروشگاه کارهاي هنري
– فروشگاه لوازم کامپيوتر و الکترونيک
– عينک فروشي
– فروشگاههاي تخصصي مد (براي کودکان ,بانوان و آقايان )
– فروشگاههاي تخصصي مد (لوازم ورزشي و لباسها و لوازم گردشي)
– فروشگاههاي تخصصي مد (خياطي و نساجي)
– فروشگاه کفش
– گل فروشي
– فروشگاه لوازم آرايشي و بهداشتي
– فروشگاه مبلمان
– کيوسک
– فروشگاه تجهيزات تلفن همراه
– فروشگاه موسيقي
– لباسشويي و خشک شويي
– داروخانه
– سوپر مارکت
– فروشگاه ساعت
– فروشگاه جواهر فروشي
– فروشگاه اسباب بازي
– فروشگاه لوازم سرگرمي
– فروشگاههاي تخصصي
– فروشگاههاي لوازم سفر
– رستوران و کافي شاپ
– فروشگاههاي لوکس فروشي
– فروشگاه و نمايشگاه فرش
– فروشگاههاي فروش چرم (لباس ,کفش و کيف چرمي)
2- بخش رستوران، فست فود و کافي شاپ ها (Fast Foods & Beverages (F & B))
3- فروشگاههاي خدماتي (Non-Retail Tenant Mix)
در فروشگاههاي خدماتي کالايي به فروش نمي رسد بلکه خدمات به مشتريان ارائه مي شود که مي توان به موارد زير اشاره کرد
– آژانس مسافرتي
– مراکز زيبايي و پوست
– ارايشگاه
3-13- فرش ايران، نخست يک هنر است سپس يک صنعت
اکنون چندي است که بازار فرش دستباف ايران، مورد تهديد سخت و زشت قرار گرفته است. بدين معنا که فرشهاي چيني با نقشهاي ايراني، به عنوان فرش اصيل ايراني به فروش ميرسند البته سخن اينجاست که اين فرشها چگونه و از کدام گمرک و با کدام مدارک رسمي، وارد کشور شدهاند. پارهاي از اين فرشها، به عنوان “تعمير” وارد کشور ميشوند و سپس به بازار عرضه ميگردند و پارهاي نيز وسيلهي گروههاي صاحب نفوذ از گمرکهاي کشور وارد کشور ميشوند متاسفانه به دليل عدم اقدام براي ثبت مالکيت معنوي نقشهاي اصيل فرشهاي ايراني، پاکستاني، چيني و …، به خود اجازه ميدهند که از نقشهاي اصيل ايران بهره گرفته و فرشهاي توليدي خود را به نام “ايراني” در سطح جهان به فروش برسانند در حال حاضر بيش از 5 ميليون مترمربع فرش در ايران توليد ميشود که از اين ميزان 70 درصد آن به کشورهاي ديگر صادر و مابقي در کشور در بازارهاي داخلي ارايه ميشود هماکنون بيش از يک ميليون و 200 هزار بافنده فرش در ايران در اين هنر و ميراث[يادمانهاي] فرهنگي فعال هستند که به صورت نيمه وقت و تماموقت مشغول فعاليت اند هم اکنون، بيش از پنج تا شش هزار طرح و نقش قالي، قاليچه و فرش در منطقه هاي گوناگون کشور شناسايي شده اند که ميبايست دسته بندي شده و به نام منطقه هاي گوناگون کشور، به ثبت ملي برسند با وجود، بافت طرح هاي ايراني در کشورهاي ديگر، هنوز ايران رتبه نخست را در صادرات فرش دستباف در جهان دارد و از مجموع يک ميليارد و 300 ميليون دلار صادرات فرش جهان، افزون بر 400 ميليون دلار در اختيار ايران است در همين خصوص قائم مقام مرکز ملي فرش دستباف ايران ميگويد: صادرات فرش دستباف ايران در هفت ماه گذشته 279 ميليون دلار بود.
مهدي کاتب اضافه ميکند: تعهد امسال کشور براي صادرات فرش به کشورهاي خارجي حدود 600 ميليون دلار است اما همهي اين مسايل نميتواند باعث آن شود که ما از حمايت از فرش دستبافت کشورمان دست برداريم و اجازه دهيم که حتا فرش دستبافت ميهنمان از سوي فرشهاي تقليدي چيني مورد تهاجم قرار گيرند در اين زمينه، وزير صنعت، معدن و تجارت هم ميگويد: فرش‌هاي چيني نميتواند جايگزيني براي فرش ايراني باشد “مهدي عضنفري” در پاسخ به اين سوال که فرشهاي چيني با نام فرش ايراني وارد بازار ميشود، مي‌افزايد: فرشهاي چيني هرگز نميتوانند جايگاه فرش ايراني را در جهان بگيرند. به گفته وي، براي معرفي فراگير فرش ايراني در بازارهاي جهاني و بينالمللي، تبليغات فرش ايراني، افزايش مييابد.
اين خوشخيالي‌ها و عدم پرداختن به ثبت ملي و جهاني طرحهاي اصيل فرش ايراني، دادن اجازه‌ي ورود به فرشهاي دستبافت چيني به کشور و…، ميتواند بر اين هنر ماندگار ملت ايران که داراي ديرينه‌ي چندين هزار ساله است، زيان اساسي وارد کند فرش ايران ـ تنها يک صنعت و خرفه و محل درآمد براي بسياري از مردم اين سرزمين و درآمد ارزي در اثر صادرات آن به خارج از کشور نيست؛ فرش ايران، هنر بزرگ و کهن ملت ايران است که اسناد آن به چندين هزار سال پيش برميگردد کهن‌ترين فرش باستاني بافته شده از ايران، فرشي در درههاي سيبري يافت شده است که هماکنون در موزهي آرميثاژ روسيه نگهداري ميشود. همچنين يک مجموعه ادوات زيستي دوره هخامنشي در زمينه فرشبافي، کشف شده است کهن‌ترين فرش دستبافت ايران در زير يخهاي سيبري پيدا شده است که به نام فرش “پازيريک” معروف است و در موزهي آرميتاژ روسيه نگهداري ميشود همچنين همراه با يک مجموعهي مربوط به دوران هخامنشيان، وسايل فرشبافي نيز پيدا شده است
3-14- گليم برجسته ايلام

تصوير3-1(گليم برجسته ايلام،نوعي گليم)
زندگي عشيره‌اي و سنتي و پرورش دام براي تامين معيشت زندگي مردم منطقه ايلام، از دير باز تاكنون موجبات استفاده از پشم و رشد و رونق صنايع دستي مرتبط با آن خصوصا قالي و گليم ساده را فراهم رونق صنايع دستي مرتبط با آن خصوصا قالي و گليم ساده را فراهم آورده

دیدگاهتان را بنویسید