دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

«خاطره­های پراکنده اتکا بر یادمان­های شخصی را تداعی می­کند و خواننده را بر آن می­دارد تا متون مندرج در کتاب را جزئی از زندگی­نامه­ی نویسنده بپندارد. خاطرات پراکنده­ی گلی ترقی، بر خلاف خاطرات بسیاری از هم­وطنان تبعید شده­ی نویسنده، می­تواند نوشخوار زندگی کنونی او باشد. خط زیستنی که او به همگنان غربت­نشین خود عرضه می­کند یادآوری دلنشین دقایق زندگی گذشته است.»(رحیمیه، 1374: 564).

لیلی گلستان می­گوید: «داستان­های کتاب خاطره­های پراکنده در واقع مجموعه­ای است از خاطره­های به هم­پیوسته و منسجم، که بیان­گر یک زندگی واحدند و نخی نامرئی آن­ها را چون مهره­های تسبیحی به هم پیوند می­دهد» (دهباشی،1382: 336). سیمین بهبهانی درباره کتاب خاطره­های پراکنده می­گوید: «همه­جای این کتاب سرشار است از یاد وطن و یاد روزهای خوش گذشته و بیان سرگشتگی­های روحی در دوری­ها. با این همه حتی یک­بار هم در آن به کلمه­ی وطن بر نخورده­ام. نویسنده لفظ را واگذاشته و به مفهوم پرداخته است، و این هنر کمی نیست. به نظر می­رسد که همان­قدر که تخیل در پرداخت خاطره­های این کتاب دخیل است، تجارب ملموس نیز در پرداخت قصه­ها سهم دارد. از این­روی خاطره به داستان شبیه می­شود و داستان به واقعیت» (بهبهانی،1372: 52).

 

3-2-2. درباره دو دنیا

«گلی ترقی در«دو دنیا» که به ظاهر یک مجموعه داستان است، شاید بی­آن­که بخواهد در قالب نوعی خاطره­نویسی، خودش را واگو می­کند، و این «خود» نه تم موجودیت فیزیکی و ماجراهایی است که بر آن گذشته، بلکه« خود» پنهان در زوایای روح اوست. «روح» پر تلاطمی که نه در قالب فیزیکی او و نه در ظرف «عادت»ها و «روال»ها گنجیده نمی­شود. بارزترین ویژگی قهرمان با راوی «دو دنیا» میل شدیدش به دیده شدن و درک شدن است. او تلاش می­کند تا با رفتارش و حتی گاهی با سکوت و تسلیم اعتراض­آمیزش، هم­چنان که در برابر خانم دکتر و پرستارهای آسایشگاه نشان می­دهد، فریاد بزند که دنیاهای دیگری جز آن چه که شما در قالب محدود و کوچک ذهنتان و در چارچوب بسته عادت­ها و باورهایتان می­شناسید وجود دارد و «دنیا» فقط دنیای شما نیست و آدم­ها لزوماً همه آن گونه نیستند که شما می­خواهید باشند و شاید انتخاب نام  «دو دنیا» جدا از معنای ظاهری­اش که تقابل دنیای دوران کودکی «راوی» با دنیای بزرگسالی­اش را نشان می­دهد و یا جدا از بیان تفاوت­های زندگی در خانه پدری و در بین دوستان و نزدیکان با زندگی در یک آسایشگاه از نظر نویسنده اشاره­ای به دنیای«او» و دنیای دیگران بوده است، دیگرانی که عادت­ها و باورهایشان با آن­ها اجازه نمی­دهند دیگران و دنیای آن­ها را ببینند و بشناسند»(میمنت،1382: 11)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی