دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

گزینش و حذف

«خاطرات هر کس جزء لحظات واقعی زندگی اوست. اما با گذشت زمان بیان خاطره تا حدودی از واقعیت فاصله می­گیرد و بخش­هایی از آن کم­رنگ­تر می­شود. این نشان­گر تأثیر گذشت زمان بر ذهن گوینده­ی خاطره است. برای جبران این مشکل خاطره­نویس از تخیّل خود کمک می­گیرد. برای جذاب­تر شدن آن دست به حذف و اضافه و کم­رنگ کردن یا برجسته کردن بخش­هایی از خاطره می­زند. با این حال، او محدودیت نیز دارد و آزادی عمل وی مانند داستان­نویس نیست. در داستان موضوع، سوژه، حوادث، شخصیت­ها و … می­تواند کاملاً ذهنی باشد و همه بر اساس تخیّل نویسنده شکل بگیرد؛ اما خاطره­نویس با استفاده محدود از تخیّل از جاده­ی واقعیّات عبور می­کند و نتیجه­ی کارش را به خواننده و شنونده عرضه می­دارد» (حسینی­نژاد،1388: 42).

اگر انتخاب به معنی حذف و اضافه باشد، جایی در خاطره ندارد. در خاطره می­توان بخشی از حوادث را حذف کرد، ولی افزودن بخشی دیگر به آن درست نیست.

 

2-2-8-11-6. زمان و مکان

ابراهیم زاهدی­مطلق در تعریف ویژگی­های منحصر به فرد خاطره می­گوید: خاطره متکی به زمان مکان  و واقعیت است. خاطره بدون زمان مشخص، مکان مشخص و راوی مشخص وجود ندارد. این راوی، چه روایت کننده خاطرات خودش باشد و چه روایت کننده خاطرات دیگران، حتما باید زمان و مکان اتفاقات رخ داده را با دقت شرح دهد حتی در اتفاقات مهم باید ساعت حادثه نیز بیان شود. اگر هم راوی ساعت دقیق حادثه را فراموش کرده باشد، مثلاً باید بگوید: من فراموش کرده­ام. از نظر زاهدی مطلق اگر در خاطره­ای، چنین ویژگی­هایی به طور دقیق و گویا مطرح نشود، ما اصلاً با خاطره­نویسی مواجه نیستیم. یکی از مسائل این­جاست که ما در داستان نیز عنصر زمان و مکان را نیز داریم که در کتاب­های داستان­نویسی در این­باره توضیحات زیادی آمده است. آیا داستان­نویس که برای داستانش به شرح دقیق زمان و مکان می­پردازد، اثرش به خاطره­نگاری پهلو می­زند؟ از نظر زاهدی­مطلق، عناصر زمان و مکان و دیگر عناصر داستان بر پایه تخیل است. او می­گوید در داستان تخیل بر واقعیت غلبه می­کند حتی اگر راوی داستان از چند شخصیت واقعی هم استفاده کند، ولی الزامی بر واقع­گرایی در توضیح آن شخصیت­ها ندارد. اما در بخش خاطره راوی ملزم به روایت تمام جزئیات اتفاقی است که قطعاً رخ داده. راوی اجازه ندارد که فقط بخشی از جریان را بگوید اگر در یک حادثه زمان انقلاب یا جنگ چهار نفر دستگیر شده باشند. راوی اصلاً حق ندارد که تعداد دستگیر شدگان را به سه یا پنج نفر برساند. در ذهن نمی­توان خاطره ساخت.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

گزینش و حذف

«خاطرات هر کس جزء لحظات واقعی زندگی اوست. اما با گذشت زمان بیان خاطره تا حدودی از واقعیت فاصله می­گیرد و بخش­هایی از آن کم­رنگ­تر می­شود. این نشان­گر تأثیر گذشت زمان بر ذهن گوینده­ی خاطره است. برای جبران این مشکل خاطره­نویس از تخیّل خود کمک می­گیرد. برای جذاب­تر شدن آن دست به حذف و اضافه و کم­رنگ کردن یا برجسته کردن بخش­هایی از خاطره می­زند. با این حال، او محدودیت نیز دارد و آزادی عمل وی مانند داستان­نویس نیست. در داستان موضوع، سوژه، حوادث، شخصیت­ها و … می­تواند کاملاً ذهنی باشد و همه بر اساس تخیّل نویسنده شکل بگیرد؛ اما خاطره­نویس با استفاده محدود از تخیّل از جاده­ی واقعیّات عبور می­کند و نتیجه­ی کارش را به خواننده و شنونده عرضه می­دارد» (حسینی­نژاد،1388: 42).

اگر انتخاب به معنی حذف و اضافه باشد، جایی در خاطره ندارد. در خاطره می­توان بخشی از حوادث را حذف کرد، ولی افزودن بخشی دیگر به آن درست نیست.

 

2-2-8-11-6. زمان و مکان

ابراهیم زاهدی­مطلق در تعریف ویژگی­های منحصر به فرد خاطره می­گوید: خاطره متکی به زمان مکان  و واقعیت است. خاطره بدون زمان مشخص، مکان مشخص و راوی مشخص وجود ندارد. این راوی، چه روایت کننده خاطرات خودش باشد و چه روایت کننده خاطرات دیگران، حتما باید زمان و مکان اتفاقات رخ داده را با دقت شرح دهد حتی در اتفاقات مهم باید ساعت حادثه نیز بیان شود. اگر هم راوی ساعت دقیق حادثه را فراموش کرده باشد، مثلاً باید بگوید: من فراموش کرده­ام. از نظر زاهدی مطلق اگر در خاطره­ای، چنین ویژگی­هایی به طور دقیق و گویا مطرح نشود، ما اصلاً با خاطره­نویسی مواجه نیستیم. یکی از مسائل این­جاست که ما در داستان نیز عنصر زمان و مکان را نیز داریم که در کتاب­های داستان­نویسی در این­باره توضیحات زیادی آمده است. آیا داستان­نویس که برای داستانش به شرح دقیق زمان و مکان می­پردازد، اثرش به خاطره­نگاری پهلو می­زند؟ از نظر زاهدی­مطلق، عناصر زمان و مکان و دیگر عناصر داستان بر پایه تخیل است. او می­گوید در داستان تخیل بر واقعیت غلبه می­کند حتی اگر راوی داستان از چند شخصیت واقعی هم استفاده کند، ولی الزامی بر واقع­گرایی در توضیح آن شخصیت­ها ندارد. اما در بخش خاطره راوی ملزم به روایت تمام جزئیات اتفاقی است که قطعاً رخ داده. راوی اجازه ندارد که فقط بخشی از جریان را بگوید اگر در یک حادثه زمان انقلاب یا جنگ چهار نفر دستگیر شده باشند. راوی اصلاً حق ندارد که تعداد دستگیر شدگان را به سه یا پنج نفر برساند. در ذهن نمی­توان خاطره ساخت.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی