دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

«خاطره­نویسی عبارت است از نگارش شرح حوادث و حالات و ماجراهایی که عمدتاً نقش و عملکرد نویسنده- صاحب خاطره- را در مقطع خاص یا دوره­ی نسبتاً کامل زندگانی وی نشان می­دهد. از این جهت آن­چه موضوع اصلی خاطره­نگاشته را در بر می­گیرد به شرح نقش و نظر و کردار و کلام نویسنده، در قبال رخدادهای گذشته مربوط می­شود، و در حوادث و رخدادهای بیرونی نسبت به موضوع خاطره جنبه­ی فرعی و ضمنی می­یابد. چنین خاطره­نگاشته­هایی را       «زندگی­نامه­ی خودنوشت»، «خودسرگذشت­نامه»، «حسب­حال»، «سوانح عمر» و «اتوبیوگرافی» می­خوانند»(کمری،1381:  16). آندره مالرو نیز،«شرط اساسی نگارش خاطره را نمایش انسان در زمینه ی تاریخ، قرار دادن خود در بطن تاریخ، سخن گفتن از خود در کنار سخن گفتن از جهان و تعمیم خصوصیات فردی و شخصی به ابعاد جهان دانسته است»(مالرو،1365: 13).

 

2-2-8-4. کارکرد خاطره

«کارکرد خاطره از دو جهت کلی شایان بررسی است: یکی از آن لحاظ که خاطره نمایان­گر ضمیر صاحب خاطره است و کم و بیش درون و برون پدیدآورش را مستقیم یا غیر مستقیم، آشکار می­کند. دیگر، وجه ارتباطی آن با مخاطبان و امکان تفسیرها و برداشت­های ثانوی از خاطره است. خاطره، گرچه حدود و حریم شخص محسوب می­شود، به محض آن که عرضه و مجال بروز می­یابد از مالکیت مطلق صاحب خاطره بیرون می­آید. از منظر نخست، خاطرات اهمیت روان­شناختی دارند و ابعاد ناپیدای پدیدآورندگان خود را می­نمایانند، به این شرط که از روی صداقت و شجاعت اظهار شده باشند» (کمری،1383: 33).

«خاطره، اساساً فردی است و خاطره هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد. فیلسوفی مانند لاک، حتی هویت فردی را از طریق خاطره تبیین می­کند. خاطره­ی یک وجدان را نمی­توان به وجدان دیگری منتقل کرد و به این معنا، خاطره، این است که فقط خاطره است که به ما احساس گذشت زمان، فاصله­ی زمانی یا بهتر بگویم عمق زمان را می­دهد. کارکرد ویژه­ی خاطره، تنظیم یاد در بعد گذشته و گذشته­ی سپری شده است تا جایی که این یادها در تاریکی فراموش محو می­شوند. یکی دیگر از کارکردهای خاطره، ایجاد حس پیوستگی، برقراری ارتباط بین جوانی و پیری است. همیشه می­توان خاطرات پراکنده را تا حدی به هم نزدیک کرد که به صورت یک تصویر پیوسته به نظر آید. می­توان گفت که تاریخ، همین پیوستگی را فراسوی خاطره و یادهای شخص بازگو می­کند»(ریکور،1374: 48).

«خاطرات، می­تواند گنجینه­ای الهام­بخش برای داستان­نویسی، اشعار و سروده­ها، فیلم نامه­ها و نمایشنامه­ها و نیز، منبعی برای پژوهش­های اجتماعی، مردم­شناسی و رجال­شناسی قرار گیرد. این سخن که خاطره، به دلیل قابلیت تبدیل شدن به داستان، رمان و ایجاد ارتباط با خواننده، مشتری بیشتری نسبت به تاریخ دارد» (کرباسچی،1367: 30).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی