دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

پیرنگ در داستان مدرن

«در قصه­نویسی مدرن، اصالت از پیرنگ به جزئیات منتقل شده و آن­چه بیش از خط روایی اهمیت یافته، آفرینش اتمسفر و بستری تازه برای به جریان انداختن روایت است. در این فضای سرشار از جزئیات همیشه بی­اهمیت و دور از نظر، تأکید بر امور روزمره و عادی و درک و دریافت­های درونی انسان پررنگ و مشهود می­شود» (کاظمی،1388: 39).

 

2-1-3-1-2. کشمکش

«امروزی­ترین نوع کشمکش در داستان­ها و هر کار روایی دیگر، کشمکش انسان با خودش است. در داستان­های مدرن به بعد است که این نوع کشمکش بسیار دیده می­شود…در واقع می­توان خودآگاه­تر شدن انسان امروزی را دلیل این رویکرد دانست. نتیجه­ی طبیعی این رویکرد هم توجه انسان به خود به عنوان یک پدیده­ی هستی شناختی، یا کنجکاوی برای فهم جایگاهش در جهان است. به جز آن می­توان گسیخته و چند پاره شدن انسان امروزی بر اثر زندگی مدرن را نیز افزود. یعنی زندگی ماشینی و دیگر خصوصیات خاص زندگی امروز، انسان خودآگاه را که در این عرصه­ی بی­چشم­انداز زندگی می­کند، دچار انشقاق در درون می­کند. به نظر می­رسد همه­ی این عوامل دست به دست هم داده­اند تا انسان امروزی بیش از پیش به درون خود رجوع کند و بین انگیزه­ها و گرایش­های متفاوت درون خود تا عرض و تناقض ببیند»(سناپور،1385: 40-41).

«برخلاف داستان رئالیستی و ناتورالیستی که غالباً واجد کشمکش بیرونی بین فرودستان و توانگران است، داستان کوتاه مدرن نوعاً تعارض فرد با خودش را نشان می­دهد و لذا کشمکش درونی را به نمایش می­گذارد» (پاینده،1391: 22).

 

 

2-1-3-1-3. گره افکنی

«وضعیت و موقعیت دشواری است که بعضی اوقات به طور ناگهانی ظاهر می­شود و برنامه­ها راه و روش­ها و نگرش­هایی را که وجود دارد تغییر می­دهد. در داستان گره­افکنی شامل خصوصیات شخصیت­ها و جزئیات وضعیت و موقعیت­هایی است که خط اصلی پیرنگ را دگرگون می­کند و شخصیت اصلی را در برابر نیروهای دیگر قرار می­دهد و عامل کشمکش را به وجود می­آورد» (میرصادقی، 1376: 72).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

پیرنگ در داستان مدرن

«در قصه­نویسی مدرن، اصالت از پیرنگ به جزئیات منتقل شده و آن­چه بیش از خط روایی اهمیت یافته، آفرینش اتمسفر و بستری تازه برای به جریان انداختن روایت است. در این فضای سرشار از جزئیات همیشه بی­اهمیت و دور از نظر، تأکید بر امور روزمره و عادی و درک و دریافت­های درونی انسان پررنگ و مشهود می­شود» (کاظمی،1388: 39).

 

2-1-3-1-2. کشمکش

«امروزی­ترین نوع کشمکش در داستان­ها و هر کار روایی دیگر، کشمکش انسان با خودش است. در داستان­های مدرن به بعد است که این نوع کشمکش بسیار دیده می­شود…در واقع می­توان خودآگاه­تر شدن انسان امروزی را دلیل این رویکرد دانست. نتیجه­ی طبیعی این رویکرد هم توجه انسان به خود به عنوان یک پدیده­ی هستی شناختی، یا کنجکاوی برای فهم جایگاهش در جهان است. به جز آن می­توان گسیخته و چند پاره شدن انسان امروزی بر اثر زندگی مدرن را نیز افزود. یعنی زندگی ماشینی و دیگر خصوصیات خاص زندگی امروز، انسان خودآگاه را که در این عرصه­ی بی­چشم­انداز زندگی می­کند، دچار انشقاق در درون می­کند. به نظر می­رسد همه­ی این عوامل دست به دست هم داده­اند تا انسان امروزی بیش از پیش به درون خود رجوع کند و بین انگیزه­ها و گرایش­های متفاوت درون خود تا عرض و تناقض ببیند»(سناپور،1385: 40-41).

«برخلاف داستان رئالیستی و ناتورالیستی که غالباً واجد کشمکش بیرونی بین فرودستان و توانگران است، داستان کوتاه مدرن نوعاً تعارض فرد با خودش را نشان می­دهد و لذا کشمکش درونی را به نمایش می­گذارد» (پاینده،1391: 22).

 

 

2-1-3-1-3. گره افکنی

«وضعیت و موقعیت دشواری است که بعضی اوقات به طور ناگهانی ظاهر می­شود و برنامه­ها راه و روش­ها و نگرش­هایی را که وجود دارد تغییر می­دهد. در داستان گره­افکنی شامل خصوصیات شخصیت­ها و جزئیات وضعیت و موقعیت­هایی است که خط اصلی پیرنگ را دگرگون می­کند و شخصیت اصلی را در برابر نیروهای دیگر قرار می­دهد و عامل کشمکش را به وجود می­آورد» (میرصادقی، 1376: 72).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی