دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

داستان­های مدرن غالباً داستان فروپاشی رابطه­ها هستند و شخصیت مدرن فرد روان­رنجوری است که برای فرار از مراوده با دیگران به دنیای خود پناه می­برد.

3- شخصیت­پردازی ِ شخصیت­های مدرن معمولاً از طریق تصویر کردن دنیای رویاها و کابوس­ها و تداعی­های او صورت می­گیرد.

4- یکی از مهم­ترین ویژگی­های شخصیت مدرن، ضد قهرمان بودن اوست. او بر خلاف شخصیت­های اسطوره­ای و قهرمانان داستان­های رئالیستی، به فکر نجات هیچ کس نیست و حتی نجات خودش. او منفعل و پذیرنده و به جای عصیان و شورش راه تسلیم طلبی را پیش رو گرفته است. او حتی مشاعر خود را از دست داده است» (پاینده،1391: 30- 32).

شخصیت­های داستان را می­توان به شیوه­های مختلف تقسیم­بندی کرد از جمله شخصیت ایستا و شخصیت پویا:

 

2-1-3-2-1. شخصیت ایستا

«شخصیت ایستا، شخصیتی در داستان است که تغییر نکند یا اندک تغییری را بپذیرد. به عبارت دیگر، در پایان داستان همان باشد که در آغاز بوده است و حوادث داستان بر او تأثیر نکند یا اگر تأثیر بکند تأثیر کمی باشد.

 

2-1-3-2-2. شخصیت پویا

شخصیتی است که یک­ریز و مدام در داستان، دست­خوش تغییر و تحول باشد و جنبه­ای از شخصیت او، عقاید و جهان­بینی او با خصلت و خصوصیت شخصیتی او دگرگون شود. این دگرگونی ممکن است عمیق باشد یا سطحی، پر دامنه باشد یا محدود. ممکن است در جهت سازندگی شخصیت­ها عمل کند یا در ویران­گری آن­ها…در داستان کوتاه، غالباً مجالی برای تغییر و تحول شخصیت­ها نیست؛ اگر تحولی صورت بگیرد، اغلب در شخصیت اصلی داستان است و شخصیت­های دیگر داستان کم­تر دچار تغییر می­شوند» (میرصادقی،1376: 95-93).

مارتین هم شخصیت­ها را به دو گونه­ی ساکن و پویا تقسیم می­کند: «شخصیت می­تواند ساکن باشد، یعنی از موقعیت­های متغیر پیرنگ گذر کند بی­آن­که با آن­ها وفق یابد و در تلاش رسیدن به هدف­های معین (رفع نیاز، ازدواج، تحسین دیگران، پول بیشتر، زندگی لذت بخش) کامیاب یا ناکام شود. شخصیت «ساکن» به زعم داچرتی شخصیتی است که صرفاً یکی از کارکردهای پیرنگ یا طرح کلی اثر است و نمی­تواند از چارچوب آن، گامی بیرون نهاد. از سوی دیگر، شخصیت متحرک کسی است که می­تواند از متن غایب شود؛ انگیزش این شخصیت از آن چه فقط برای برآوردن طرح پیرنگ لازم است فراتر می­رود و خود وی از حوزه­ای که در حین خواندن درگیر آن هستیم می­گذرد و به حوزه­های دیگر پا می­گذارد» (مارتین،1386: 87-88).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی