دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

علیرضا کمری بیشتر به تعریف فاعلی و مضمونی خاطره و خاطره­نویسی توجه دارد: «اثر و نوشته­ای که نویسنده در نتیجه­ی یادآوری ارادی شرح­حال و حوادث و رویدادهای سپری شده در زمان و مکان معلوم- که به دلیل حضور یا مشاهده و استماع از آن­ها اطلاع یافته است- پدید می­آید و در آن چگونگی وقوع حوادث و رویدادها منعکس شده است» (کمری،1383: 57).

«خاطره عبارت است از حوادث، رویدادها و حتی سیر عادی زندگی روزمره که با گذشت زمان، در قسمتی از ذهن جای گرفته و ماندگار شده است، به نحوی که در هر لحظه از زمان حال و بنا به نیاز شخص و یا به طور غیر ارادی، به یاد می­آید و در برابر فرد جان می­گیرد. در این میان، خاطرات آن بخشی از وقایع که نقش مهمی در زندگی بازی کرده است، هرچند مدت زیادی از زمان وقوع آن گذشته باشد، همواره در ذهن زنده­اند و هرگاه صاحب خاطره در یادآوری آن اراده نماید، هم­چون روز اول در خاطرش به یاد خواهد آمد؛ گویی لحظه­ای بیش از آن نگذشته است و به یادآورنده، همواره می­تواند شرح کم و بیش دقیق و کاملی از آن، با ذکر جزییات بیان نماید» (قانونی،1387: 15).

 

2-2-8-3. خاطره­نویسی

يكي از فروع زندگي­نامه­نويسي، خاطره­نويسي است. «خاطره، يعني اتفاقي در گذشته روي داده و در ياد شخص باقي مانده است» (فرهنگ سخن:ذیل واژه). «خاطره­نگاري،‌ روايت رويدادهايي است كه يا نويسنده­ي خاطره شاهد وقوع آن­ها بوده و يا از افراد آگاه آن­ها را شنيده و به خاطر سپرده است» (رضوانيان، 1388: 54).

خاطره­نویسی یک تجربه است. یک قطعه از زندگی است. داستانی است که همه، قادرند بیانش کنند، چون خیالی شیرین است. خوب دیده می­شود و زیبا به یاد و خاطره می­ماند. انگار قدرتی درونی آن لحظه­ها را دوباره زنده می­کند و به ترتیب درکنار یک­دیگر می­چیند.

«خاطره­نویسی، یکی از انواع ادبی و شکلی از نوشتار است که در آن، نویسنده، خاطرات خود را یعنی صحنه­ها یا وقایعی که در زندگی­اش روی داده، در آن­ها نقش داشته یا بیننده­ی آن­ها بوده، بازگو می­کند»(دهقان،1386: 137).

«خاطره­نگاری، روایت رویدادهایی است که یا نویسنده­ی خاطره شاهد وقوع آن­ها بوده و یا از افراد آگاه آن­ها را شنیده و به خاطر سپرده است» (رضوانیان، 1388: 54).

علیرضا کمری، خاطره­نویسی را در معنای عام آن این گونه تعریف می­کند:« برخی خاطره­نویسی را در معنای عام آن، نه تنها یادآوری و نگارش دیده­ها، بلکه شنیده­ها هم دانسته­اند که در آن، علاوه بر زمان و مکان وقوع خاطره به ارزیابی چگونگی وقوع آن نیز می­پردازد و خاطره­نویسی در معنای عام آن عبارت است از: یادآوری و نگارش شرح حالات و حوادث و ماجراهای گذشته، که در زمان و مکان معلوم و معین به وقوع پیوسته و به واسطه­ی مشاهده و استماع یا حضور، از کیفیت واقع آن اطلاع حاصل گردیده است» (کمری،1381: 14-15).

«از نظر ادبی، خاطره­نویسی، گونه­ای زندگی­نامه­نویسی محسوب می­گردد» (شمیسا،1373: 259). «به نظر آزبورن، زندگی­نامه، داستان زندگی فرد یا بخشی از زندگی اوست که کس دیگری آن را نوشته باشد. اما خاطره­نگاری گونه­ای شرح­حال و داستان زندگی خود آدم یا نویسنده به قلم خودش است» (آزبورن، 1378: 16،33).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی