دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تفاوت تاریخ و داستان

«آشکار است که داستان و روایت وجوه مشترک زیادی دارند؛ اما یکسان نیستند. بسیاری از روایت­ها داستانی­اند و بنابراین تاریخی نیستند، بسیاری از تواریخ مدعی راست بودن هستند؛ اما داستان نیستند»(استنفورد،1388 :145).

«رویدادها: حوادث و وقایع داستان است که در بستر زمانی داستان اتفاق می­افتد و نویسنده می­تواند آن­ها را که مقتضی است ابداع کند ولی مورخ نمی­تواند دست به ابداع بزند بلکه باید رویدادهای مؤثر را گزینش کند.

شخصیت و شخصیت­پردازی: اشخاص ساخته شده توسط نویسنده را شخصیت و خلق خوها و بررّسی کیفیت روانی، رفتاری و اخلاق آن­ها شخصیت­پردازی نام دارد. نویسنده در داستان این قدرت را دارد تا به درون شخصیت­ها راه یافته، اعمال درونی و اخلاقیات و احساسات آن­ها را توصیف نماید ولی در تاریخ، مورّخ از چنین توانایی­ای برخوردار نیست و تنها از بیرون به شخصیت­ها نگاه می­کند.

توالی: یعنی روند جریان حوادث داستان و پاسخ به سوال «چه اتفاق می افتد؟». نویسنده­ی داستان خالق است و خود جریان حوادث را به هر نحوی که بخواهد می­سازد و پیوندهای علّی را برای خواننده آشکار می­سازد ولی مورّخ نخست باید توالی رویدادها را تعیین کند (نه ابداع). زیرا توالی رخدادها در تاریخ واقعی است نه ابداعی و ساختگی.

فاعل: در واقع شخصیت اصلی داستان است که نقش اصلی آن متمرکز کردن فعل است و در واقع به دلیل اعمال و آگاهی­اش، روایت بر روی او متمرکز می­شود. هر داستان یک شخصیت اصلی دارد که تمام داستان حول شخصیت وی می­چرخد ولی در تاریخ چنین نیست و شخصیت محوری در تاریخ جایگاهی مثل داستان ندارد. اگر چه در تاریخ ممکن است اعمال یک شخصیت برجسته گردد ولی این برجستگی مثل داستان به منزله­ی تک­محوری بودن شخصیت نیست و اعمال دیگر شخصیت­ها نیز در کنار آن نشان داده می­شود.

راوی یک داستان می­تواند برای رفع کسالت یا جذابّیت داستان خود، نکاتی را مهم  و نکاتی را کم اهمیت جلوه دهد اما مورّخ نمی­تواند چنین بازی آزادانه­ای را در روایت تاریخی انجام دهد. مورّخ نیز تمام جزئیّات را بیان نمی­کند و جزئیّاتی را بیان می­کند که از نظر وی اهمیّت دارند اما دست او در تغییر روایت، آن همه باز  نیست و او نمی­تواند برای جذابیّت کار خود چیزهایی را از تخیّل خود به واقعه تاریخی اضافه کند اما می­تواند واقعه را به گونه­ای روایت کند که اندکی از کسالت آن کاسته شود. داستان­نویس اصولاً علاقه­ای چندانی به بازنمایی شکل ظاهری واقعیت ندارد و هدف از آفرینش داستان هنری این نیست که عکسی از واقعیت  ارائه شود. نویسنده ضمن جذب مفاهیم و تأثیرات برآمده از واقعیت دنیای نامرئی و درونی شخصیت­های داستانی خود تجربه­ها و جهان­بینی­های آن­ها را بازتاب می­دهد» (محمدی فشارکی،1391: 82-83).

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی