دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

طنز

طنز در لغت­نامه­ی دهخدا به معنای فسوس کردن، بر کسی خندیدن، عیب کردن، طعنه و سخنی به رموز گفتن آمده است. این واژه، معادل(satire) لاتین است و آن به معنای ظرفی پر از ایده­های متنوع است. قهرمان شیری معتقد است: «طنز به تمام آثاری اطلاق می­شود که در آن­ها با استفاده از فنون رایج ادبی، معایب و مفاسد اجتماعی به طعنه و تمسخر گرفته شود… در واقع طنز، طرز یا گونه­ای از ادبیات است که مزاح، شوخی و شوخ طبعی را به هم می­آمیزد تا به طرز نکوهش­بار، رفتارهای زشت و معایب انسان­ها و جوامع را برملا سازد»(شیری،1376: 42)

«مبانی طنز بر شوخی و خنده است اما این خنده، خنده­ی شوخی و شادمانی نیست؛ خنده­ای است تلخ و جدی و دردناک و همراه با سرزنش و سرکوفت و کمابیش زننده و نیش­دار و … به عبارت دیگر، اشاره و تنبیه اجتماعی است که عزلت و غفلت را مجازات می­کند و هدف آن اصلاح  و تزکیه است، نه ذم و قدح و مردم آزاری. این نوع خنده، خنده ی علاقه و دلسوزی است. ناراحت می­کند اما ممنون می­سازد و کسانی را که معروض آن هستند، به اندیشه و تفکر وا می­دارد» (آرین­پور،1353: 36).

«نثر داستانی ترقی دارای طنزی است که در دو مورد اصلی شکل پیدا می­کند. نخست اعمال شخصیت­های داستان که به واسطه موقعیت­هایشان، دچار تضادّی با واقعیت هستند و دوم فضا و زبانی است که به علت روح کودکی موجود در آن، دنیا را به صورتی طنز آمیز روایت می­کند.     «طنز داستان­های ترقی، خواننده را به تنفس نوستالژیک وادار می­کند، چون با این تکنیک قطعیت موجود زندگی آدم­هایش متزلزل می­شوند»(یزدانی خرم،1382 :12).

«گلی ترقی در آثار داستانی­اش، آگاهانه طنز را به کار می­گیرد. این به کارگیری پیامد اجتناب پذیر سبک، شیوه­ی نگارشی، و نیز تلقی او از«زبان» به عنوان یکی از عناصر اصلی و مهم در داستان است. ترقی به گفته­ی خود از «خود شیفتگی بیانی» (یعنی مغلق و پیچیده نویسی) می­پرهیزد. ساده، روا و راحت می­نویسد و برای انتقال حسی و مفهوم و عمق بخشی، صمیمیت زبان، و نیز برای کاستن از بار تراژیک اثر، آن را با طنزی هوشمندانه درهم می­آمیزد. در نوشته­های گلی ترقی، طنز، جزو لاینفک زندگی است و در آن جاری است. اگر در سایه­ی آشنایی­زدایی، زنگار روزمرگی را از زندگی برداریم، سرشار از طنز است؛ طنزی گاه به شدت تلخ، بدون این­که نویسنده بخواهد در نمایاندن آن بزرگ­نمایی کند؛ یعنی در ایجاد موقعیت طنز، عنصری را از جایی بردارد و در جای دیگر بگذارد، متوسل به غلو شود یا کلمات طنزآمیز را بر متن «تحمیل» کند»(صدر، 1382: 108).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی