دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

«روایت زمان داستان دو دنیای گلی ترقی نقل خاطره­ای در دوران گذشته است که در ارتباط با کلیّت دیگر داستان­ها در دوران کودکی راوی، نوعی گذشته نگری به شمار می­آید که رخداد اصلی را قبل و بعد از نقل رخدادهای سپری شده­ی متن بازگویی می­کند. زمان­پریشی و گذشته­نگری شیوه­ی غالب کاربرد زمان در رمان دو دنیاست»(حدادی،1388: 51).

«نویسنده در جای جای داستان­ها به توصیفات روان و روشن دست می­زند. توصیفاتی که سرشار از زندگی است.  با چند واژه، هم فضاسازی می­کند هم شخصیت­پردازی. پرداخت آدم­ها خوب و واقعی است. تک بعدی نیست. می­شود حدس زد و یا شاید با اطمینان وجود داشته­اند و از دفترچه «خاطره های پراکنده» گلی ترقی نقل شده­اند و ساخته و پرداخته خیال او نیستند که البته چنین احتمالی چیزی از زیبایی آن­ها نمی­کاهد. که خود دلیلی است بر قدرت قلم نویسنده که خاطراتش را دست مایه­ای برای ترسیم چنین داستان­های زیبایی کرده است، که هر یک چون بخش­هایی از یک رمان هستند و در مجموع چون ریسمانی محکمی در هم تنیده شده­اند تا شاید جایی میان واژه ها و حس­ها و بوها خواننده را به بازبینی گذشته، از طرفی، و بازگشت به زمان حال و بودن در لحظه دعوت می­کنند»(دیلمقانیان،1382: 512-511).

«از عنوان (خاطره­ها) و حال و هوای قصه­ها و اطلاعات پراکنده­ی ما پیرامون زندگی نویسنده می­توان به این نتیجه رسید که دو دنیا و خاطره­های پراکنده، جنبه­ی اتوبیوگرافیک دارند. تقسیم کردن داستان­های کتاب خاطره­های پراکنده، به دو بخش گذشته­ها­ی دور و نزدیک، و اعلام پیوستگی آن­ها به داستان دو دنیا، که آن­ها هم خاطره­هایی از گذشته­هایی دور هستند، نوعی هویّت مستقل برای آن­ها می­سازد و نویسنده از این طریق موفق می­شود تصویر یک دوران(دنیا) را از منظر دورانی (دنیایی) دیگر، به روایتی شخصی، نقاشی کند»(گلمکانی،1382:  476).

«در واقع می­توان گفت مجموعه­های (دودنیا) و (خاطره­های پراکنده) خاطرات خود ترقیست، با رنگ و لعابی داستانی، اشاره به این که راوی هر هفت داستان مجموعه­ی (دو دنیا) یک نفر است بر کسی که خاطراتی بسیار نزدیک به خاطرات نویسنده دارد. نکته دیگر اینکه تقریباً در تمام داستان­های او نشانه­هایی از گذشته­اش به وضوح دیده می­شود. یعنی او به نوعی خاطره­نگاری می­کند تا ابداع صرف؛ نوشتن با بستری عمیق از تجربه­های شخصی. شاید به همین دلیل است که در دسته­بندی ادبیات مهاجرت، داستان­های گلی ترقی جایی ندارند زیرا هنوز نویسنده در گذشته­اش زندگی می­کند»( شمس،1392).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی