بررسی کشف زوایا و بیان مباحث مختلف موسیقی شعر-دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
موسیقی شعر در دیوان اوحدی مراغه ­ای

قسمتی از متن پایان نامه :

 

ردیف در دیوان اوحدی
اوحدی مراغه­ای به عنوان شاعری توانا به ردیف توجه خاصی داشته است، آنچه در دیوان وی بخصوص در غزلیاتش چشمگیر است، التزام شاعر در به کار بردن ردیف است. او گویا بدون ردیف شعر خود را ناقص تلقی می کرده است. ردیف در دیوان اوحدی مراغه­ای از تنوع چشم گیری برخوردار است. وی از انواع ردیف (آغازی، میانی، ردیف های کوتاه و بلند و…)برای تکمیل و غنی کردن کردن موسیقی کناری شعرهایش بهره برده است؛ بیشتر ردیف های به کار برده شده در دیوان وی، از نوع فعلی؛ از قبیل فعل تام و ربطی است.
ردیف های فعلی به غنی تر شدن موسیقی کناری کمک می کند و نسبت به ردیف های دیگر از جایگاه ویژه ای برخوردار است، از فعل ها نیز فعل تام بسامد بالایی دارد و سبب پویایی و تحرک شعر می شود که اوحدی با مهارت خاصی از آنها بهره گرفته است. از بین 879 غزل و هشت غزل الحاقی وی، 608 غزل مردّف است که 69% کل ردیف هاست؛ همچنین از42 قصیده 21 قصیده مردّف است که 50% کل ردیف های قصاید است. از 185 رباعی 145 رباعی ردیف دارد که 80% ردیف هاست. همچنین یک ترکیب بند 10 بندی که همه ی بندهایش مردّف است و یک ترجیع بند 30 بندی که 11 بند آن مردف و35%  ردیف های وی را تشکیل می دهد. دو مثنوی منطق العشاق و جام جم 5085 بیت است که 1756بیت آن مردّف است و 40% کل ردیف هاست. با توجه به قالب شعری و مقتضای مثنوی که هر بیت برای خود قافیه جداگانه­ای دارد، کاربرد ردیف نیز چشمگیر است. ردیف در این دو مثنوی مانند دیوان از تنوع خاصی بهره مند است و(اسم، فعل، قید، حرف، صفت، مصدر، شبه جمله و جمله) راشامل می­شود. ردیف های فعلی در این دو مثنوی قابل توجّه است و از انواع فعل نیز فعل تام کاربرد و بسامد زیادی دارد.
 
3-1-4-2- کاربرد ردیف در دیوان اوحدی
در دیوان اوحدی ردیف از جنبه های مختلف باعث زیبایی اشعار وی شده است:
1-ازرهگذر موسیقی افزایی
تکرار منظم ردیف در پایان ابیات شعر باعث زیبایی و گوشنوازی آن شده و تاثیر صوتی آن را چند برابر می کند، تکرار از عوامل تاثیر گذار شعر است و طنین گوشنواز ردیف تا انتهای شعر به تاثیر گذاری آن کمک شایانی می کند و باعث موسیقایی شدن کلمات می شود.

چشم صاحب دولتان بیدار باشد صبحدم
ازجام عشق بین همه باغ و بهـار مست
نالـه بلبل شـوریده به جـایی بـرسیـد
چو دل در دیگری بستی نگاهش دار، من رفتم
منــه پــای دل انــدر بنــد خـوبــان
  عاشقان را ناله های زار باشد صبحدم
(ص30،ب19)
دوران دهر عاشق و لیل و نهار مست
(ص110،ب12)
گل بباغ آمد و دردش به دوایی برسید
(ص217،ب8)
چو رفتی در پی دشمن، مرا بگذار من رفتم
(ص263،ب14)
چـه میگــردی به گـرد قند خوبان
(ص460،ب11)

 
2- هم آوایی و اتحاد خواننده با شاعر
وجود ردیف در شعر، ذهن خواننده را برای تکرار آن در ابیات بعد آماده می کند و خواننده از این که کلمات بعدی ردیف را حدس می زند، نوعی اتحاد و هم آوایی بین خود و شاعر احساس می کند و از شعر لذت می برد، هر چه ردیف های به کار رفته طولانی باشد، شعر تاثیرگذارتر و لذت بخش تر می شود.

گر تو گل چهره درآیی به چمن مست امروز
صبا رمزی بگو از من به دلداری که خود داند
هـر دم بـرم بـه گـریه پنـاه از فـراق یـار
به ترک وصل آن تنگ شکر کردن، توان؟ نتوان
  ما بدانیم که در باغ گلی هست امروز
(ص233،ب22)
وگر گوید: کدامست این؟ بگو یاری که خود داند
                                           (ص179،ب14)
آه از جفــای دشمن و آه از فـراق یـار
(ص221،ب19)
چو او باشد به غیر او نظر کردن،توان؟ نتوان
(ص315،ب6)

 
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
کشف زوایا و بیان مباحث مختلف موسیقی شعر دیوان اوحدی مراغه­ای

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه موسیقی شعر در دیوان اوحدی مراغه ­ای

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه موسیقی شعر در دیوان اوحدی مراغه ­ای

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :موسیقی شعر در دیوان اوحدی مراغه ­ای

بستن منو