دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی

قسمتی از متن پایان نامه :

کسانی مردان راه خدا و عاشق واقعی هستند، که هدف تیرهای بلا و سختی بوده‌اند.

کسان مرد راه خدا بوده‌اند   که بُرجاس تیر بلا بوده‌اند

2289/127

در حکایتی آن عارفی که وقتی درک می‌کند خداوند خریدار تواضع و فروتنی است خودرا سگ می پندارد  صدای سگ از خود بیرون می‌آورد سعدی نشان می‌دهد که انسان با ناچیز شمردن خود در برابر خدا به مقام و بزرگی می‌رسد.

چو دیدم که بیچارگی می خرد   نهادم ز سر کبر و رای و خرد
چو سگ بر درش بانگ کردم بسی   که مسکین‌تر از سگ ندیدم کسی

2346-2345/129

کسانی که راز حق بر آنان آشکار می‌گردد راه باطل را پیش نمی‌گیرند ولی اگر تشخیص ظلمت از نور را ندهند آنان چه زیبایی را ببیند چه زشتی فرقی برای آنها نمی‌کند.

 

بر آنان که شد سرّ حق آشکار   نکردند باطل بر او اختیار
ولیکن چو ظلمت نداند ز نور   چه دیدار دیوش چه رخسار حور

2712-2711/145

 

2-7- امید پیوند دهنده‌ی انسان با خداوند

امید چون گذرگاهی است که انسان از همه جا رانده شده‌ی دنیایی را به عالم بالا سوق می‌دهد و درگاهی را به روی او باز می‌کند که بنده را زندگی دوباره می‌بخشد که هیچ وقت از این نعمت الهی ناامید و مأیوس نباشد.

حافظ می‌فرماید:

دارم امید عاطفتی از جناب دوست   کردم جنایتی و امیدم به عفو اوست

حافظ، 1366: 83

سعدی می‌فرماید: هیچ کسی از بارگاه خداوند محروم و ناامید برنمی‌گردد.

نرفتم به محرومی از هیچ کوی   چرا از در حق شوم زرد روی؟

1750/105

پس همین جا بر درگاه او درخواست و گدایی می‌کنم.

هم این جا کنم دست خواهش دراز   که دانم نگردم تهی دست باز

1751/105

از درگاه خداوند هرگز نباید ناامید  شد و اگر خداوند روی از تو برگرداند نباید مأیوس شد باید دست از تلاش برنداشت چون غیر از راه خدا راه دیگری برای رسیدن به امید نیست.

به نومیدی آنگه نگردیدمی   از این ره، که راهی دگر دیدمی
مپندار گر وی عنان برشکست   که من باز دارم ز فتراک دست

1770-1769/106

چون بنده امید را از دست نمی‌دهد پس خداوند دعوتش را قبول می‌کند.

در این بود سر بر زمین خدا   که گفتند در گوش جانش ندا
قبول است اگرچه هنر نیستش   که جز ما پناهی دگر نیستش

1774-1773/106

در حکایت قزل ارسلان و دانشمند شاه با شنیدن حرف‌های دانشمند ناامید می‌شود و امیدش به خداست.

چه نومید ماند از همه چیز و کس   امیدش به فضل خدا ماند و بس

822/66

اگر خداوند از روی خشم مرا از درگاه خود براند امیدم را از دست نمی‌دهم و روان بزرگان را شفیع قرار می‌دهم تا خدا رویش را به من بازگرداند.

به قهر ار براند از درم   روان بزرگان شفیع آورم

3815/191

این انسان خیال نکن از آن دری که خداوند هرگز آن را نبسته و همیشه باز بوده کسی ناامید بازگردد ودست نیاز او را باز گرداند.

مپندار از آن در که هرگز نبست   که نومید گردد برآورده دست

3906/196

این بنده‌ی خاکسار گناه کار است به این امید که تو او را عفو کنی و بیامرزی.

گناه آید از بنده‌ی خاکسار   به امید عفو خداوندگار

3911/196

خدایا در عبادت خود کوتاهی کرده ایم و گناه کار هستیم و تهی دست به درگاه تو آمده ایم اما امید به کرم و بخشش تو داریم.

خدایا مقصر به کار آمدیم   تهی دست و امیدوار آمدیم

3981/199

 

2-8- خاکساری نردبان عروج

یکی از نمودهای گسترده و جلوه‌های پیوند با خداوند در اندیشه‌های برتر سعدی خاکساری و فروتنی و اظهار بندگی است که سعدی به تنهایی بابی را بدین مقوله اختصاص داده و آن را چون نردبانی برای رسیدن به وصال و ایجاد پیوند با خدا می‌داند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «زمانی که بنده‌ای تواضع کند، خداوند مقامش را تا آسمان هفتم بالا می‌برد» (گروه معارف کتاب سبز، 1390: 73)

سعدی در بوستان به استناد به آیه «اِنی خالقٌ بشراً مِن طینٍ» من بشری از گل می آفرینم.

می‌فرماید: در برابر خداوند مانند خاک افتاده و فروتن باش و غرور نداشته باش. (ص /71)

ز خاک آفریدت خداوند پاک   پس ای بنده افتادگی کن چو خاک

1980/115

خداوند از خاک تو را آفرید پس چون خاک باش و حریص و مغرور نباش.

حریص و جهان سوز و سرکش مباش   ز خاک آفریدندت آتش مباش

1981/115

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1- اهداف علمی:

تبیین جایگاه‌اندیشگانی سعدی در حوزه‌ی پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان.

 

2- اهداف کاربردی:

از این پژوهش در حوزه‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

الف: در حوزه سعدی پژوهی

ب: در حوزه سبک شناسی

ج: در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی

د: در حوزه سیاست و کشورداری (سیاست مدن)

ذ: در حوزه اخلاق و معارف اسلامی

 

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی 

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی

قسمتی از متن پایان نامه :

کسانی مردان راه خدا و عاشق واقعی هستند، که هدف تیرهای بلا و سختی بوده‌اند.

کسان مرد راه خدا بوده‌اند   که بُرجاس تیر بلا بوده‌اند

2289/127

در حکایتی آن عارفی که وقتی درک می‌کند خداوند خریدار تواضع و فروتنی است خودرا سگ می پندارد  صدای سگ از خود بیرون می‌آورد سعدی نشان می‌دهد که انسان با ناچیز شمردن خود در برابر خدا به مقام و بزرگی می‌رسد.

چو دیدم که بیچارگی می خرد   نهادم ز سر کبر و رای و خرد
چو سگ بر درش بانگ کردم بسی   که مسکین‌تر از سگ ندیدم کسی

2346-2345/129

کسانی که راز حق بر آنان آشکار می‌گردد راه باطل را پیش نمی‌گیرند ولی اگر تشخیص ظلمت از نور را ندهند آنان چه زیبایی را ببیند چه زشتی فرقی برای آنها نمی‌کند.

 

بر آنان که شد سرّ حق آشکار   نکردند باطل بر او اختیار
ولیکن چو ظلمت نداند ز نور   چه دیدار دیوش چه رخسار حور

2712-2711/145

 

2-7- امید پیوند دهنده‌ی انسان با خداوند

امید چون گذرگاهی است که انسان از همه جا رانده شده‌ی دنیایی را به عالم بالا سوق می‌دهد و درگاهی را به روی او باز می‌کند که بنده را زندگی دوباره می‌بخشد که هیچ وقت از این نعمت الهی ناامید و مأیوس نباشد.

حافظ می‌فرماید:

دارم امید عاطفتی از جناب دوست   کردم جنایتی و امیدم به عفو اوست

حافظ، 1366: 83

سعدی می‌فرماید: هیچ کسی از بارگاه خداوند محروم و ناامید برنمی‌گردد.

نرفتم به محرومی از هیچ کوی   چرا از در حق شوم زرد روی؟

1750/105

پس همین جا بر درگاه او درخواست و گدایی می‌کنم.

هم این جا کنم دست خواهش دراز   که دانم نگردم تهی دست باز

1751/105

از درگاه خداوند هرگز نباید ناامید  شد و اگر خداوند روی از تو برگرداند نباید مأیوس شد باید دست از تلاش برنداشت چون غیر از راه خدا راه دیگری برای رسیدن به امید نیست.

به نومیدی آنگه نگردیدمی   از این ره، که راهی دگر دیدمی
مپندار گر وی عنان برشکست   که من باز دارم ز فتراک دست

1770-1769/106

چون بنده امید را از دست نمی‌دهد پس خداوند دعوتش را قبول می‌کند.

در این بود سر بر زمین خدا   که گفتند در گوش جانش ندا
قبول است اگرچه هنر نیستش   که جز ما پناهی دگر نیستش

1774-1773/106

در حکایت قزل ارسلان و دانشمند شاه با شنیدن حرف‌های دانشمند ناامید می‌شود و امیدش به خداست.

چه نومید ماند از همه چیز و کس   امیدش به فضل خدا ماند و بس

822/66

اگر خداوند از روی خشم مرا از درگاه خود براند امیدم را از دست نمی‌دهم و روان بزرگان را شفیع قرار می‌دهم تا خدا رویش را به من بازگرداند.

به قهر ار براند از درم   روان بزرگان شفیع آورم

3815/191

این انسان خیال نکن از آن دری که خداوند هرگز آن را نبسته و همیشه باز بوده کسی ناامید بازگردد ودست نیاز او را باز گرداند.

مپندار از آن در که هرگز نبست   که نومید گردد برآورده دست

3906/196

این بنده‌ی خاکسار گناه کار است به این امید که تو او را عفو کنی و بیامرزی.

گناه آید از بنده‌ی خاکسار   به امید عفو خداوندگار

3911/196

خدایا در عبادت خود کوتاهی کرده ایم و گناه کار هستیم و تهی دست به درگاه تو آمده ایم اما امید به کرم و بخشش تو داریم.

خدایا مقصر به کار آمدیم   تهی دست و امیدوار آمدیم

3981/199

 

2-8- خاکساری نردبان عروج

یکی از نمودهای گسترده و جلوه‌های پیوند با خداوند در اندیشه‌های برتر سعدی خاکساری و فروتنی و اظهار بندگی است که سعدی به تنهایی بابی را بدین مقوله اختصاص داده و آن را چون نردبانی برای رسیدن به وصال و ایجاد پیوند با خدا می‌داند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «زمانی که بنده‌ای تواضع کند، خداوند مقامش را تا آسمان هفتم بالا می‌برد» (گروه معارف کتاب سبز، 1390: 73)

سعدی در بوستان به استناد به آیه «اِنی خالقٌ بشراً مِن طینٍ» من بشری از گل می آفرینم.

می‌فرماید: در برابر خداوند مانند خاک افتاده و فروتن باش و غرور نداشته باش. (ص /71)

ز خاک آفریدت خداوند پاک   پس ای بنده افتادگی کن چو خاک

1980/115

خداوند از خاک تو را آفرید پس چون خاک باش و حریص و مغرور نباش.

حریص و جهان سوز و سرکش مباش   ز خاک آفریدندت آتش مباش

1981/115

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1- اهداف علمی:

تبیین جایگاه‌اندیشگانی سعدی در حوزه‌ی پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان.

 

2- اهداف کاربردی:

از این پژوهش در حوزه‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

الف: در حوزه سعدی پژوهی

ب: در حوزه سبک شناسی

ج: در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی

د: در حوزه سیاست و کشورداری (سیاست مدن)

ذ: در حوزه اخلاق و معارف اسلامی

 

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی