بررسی ویژگی­های زبانی آثار «علی حاتمی»-پایان نامه ارشد

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
نقد ساختارگرایانه فیلمنامه­ های علی حاتمی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

«صحنه و صحنه پردازی: Setting»
همان طور که هریک از عناصر داستانی، با وظیفه­ی خاص خود وارد داستان می­شوند، صحنه نیز به عنوان یک عنصر و مهره­ای سازنده در داستان، با پذیرش وظایف خود ایفای نقش می­کند. صحنه به عنوان عنصری مهم در داستان دارای هدفی مشخص است و در پیش بردن طرح و نشان دادن شخصیت­های داستان بسیار مؤثر است. «آنسن دیبل Ansen Dibel» در اهمیت صحنه به این نکته اشاره کرده است و معتقد است:
«یک صحنه می­تواند نکات زیادی را به خواننده انتقال دهد، حالات نگرش­ها، احساسی از زمان، پیش­بینی قبل از وقوع و بازتابی از آنچه که گذشت، اما مهم­تر از همه اینکه یک صحنه باید طرح را به پیش برد و شخصیت­های داستان را نشان دهد.» (فرد، 1377، 67)
از نظر «جیمز. بی. هال» دلیل اهمیت صحنه «مخرج مشترک طرح، ساختار، شخصیت­پردازی، ملاحظات موضوعی، اکتشاف شخصیت داستانی و کنش داستان می­باشد.» (همان، 91)
«جمال میرصادقی» در صفحات 452-451 کتاب «عناصر داستان»، وظایف اصلی صحنه را به سه دسته­ی کلی تقسیم کرده است که در اینجا به اختصار ذکر می­شود:

  1. فراهم آوردن محلی برای زندگی شخصیت­ها و وقایع داستان.

2- ایجاد فضا و رنگ مطابق با حال و هوای داستان؛ حالت شادمانی یا غم­انگیزی، شومی، ترسناکی و شاعرانه­ای که خواننده به محض ورود به دنیای داستان حس می­کند.
3- به وجود آوردن محیطی که اگر بر رفتار شخصیت­ها و وقوع حوادث تأثیری عمیق و تعیین کننده به جا نگذارد، دست کم بر نتیجه­ی آنها مؤثر واقع می­شود.
در همان کتاب، عوامل و اجزای سازنده­ی صحنه به چهار دسته تقسیم شده­اند که تنها عناوین هر یک را ذکر می­کنیم:
1- محل جغرافیایی داستان
2- کار و پیشه­ی شخصیت­ها و عادات و راه و روش زندگی­شان
3- زمان یا عصر و دوره­ی وقوع حادثه
4- محیط کلی و عمومی شخصیت­ها (الف:خصوصیات خلقی و اخلاقی  ب: مقتضیات فکری و روحی).» (میرصادقی، 1376،454-453)
شیوه­های صحنه­پردازی
نویسندگان به دو شیوه می­توانند در داستان خود صحنه­پردازی کنند. برخی از آنان صحنه­ها را به طور مستقل و جداگانه وارد داستان می­کنند، چنانچه از داستان برداشته شوند، هیچ خللی به نظم طبیعی و منطقی داستان و دیگر عناصر وارد نخواهد شد.
«این شیوه­ی صحنه­پردازی در ادبیات قرن نوزدهم، شیوه­ای عادی و معمولی بود و اغلب نویسندگان از این شیوه در داستان­های خود استفاده می­کردند. عده­ی دیگری از نویسندگان، برخلاف گروه اول، صحنه را در خلال دیگر عناصر، از جمله شخصیت و لحن به کار می­برند، طوری که این صحنه، به عنوان جزئی از عناصر، نقش اصلی و سازنده را در داستان به عهده می­گیرد. این شیوه، شیوه­ی داستان­نویسان امروز است. در داستان­نویسی امروز، اغلب صحنه­پردازی­ها غیرمستقیم، وقوع واقعه­ای را به خواننده القا می­کنند، یا به صورت تمثیل و نمادی در ارتباط با شخصیت و عمل داستانی می­آید.» (همان، 454)
صحنه ممکن است به دو گونه­ی «فراخ منظر» و «نمایشی» در داستان به کار رود. صحنه­ی فراخ منظر «صحنه­ای است که نویسنده در آن، مواد و مصالح داستان را با تشریح و توضیح بیشتر و گسترده­تر ارائه کند و از مکان و شخصیت داستان، توصیفات و جزئیات بسیاری دست دهد و اغلب با شرح و توصیف و مباحثه همراه است.» (میرصادقی، 1377، 192)
در صحنه­ی نمایشی، نویسنده صحنه­ای از داستان خود را به شکلی نمایشی ارائه می­دهد، چنان که گویی از نزدیک مشغول تماشای آن هستیم:
«صحنه­ی نمایشی صحنه­ای است که نویسنده سعی می­کند ساختار داستان را به صحنه­ی سینما و تئاتر نزدیک کند و گفتگوها و اعمال شخصیت­ها را همان طور تصویر کند که اتفاق می­افتد و… معمولاً با جزئیات و استفاده­ی ضروری از گفتگو همراه است که در آن زمان حوادث تا حدّ ممکن، کوتاه و فشرده گزارش می­شود.» (همان، 192)
گاه نیز نویسنده، برای بهتر به نمایش کشیدن صحنه، این دو صحنه را در هم ادغام می­کند.
 
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
 
1- ویژگی­های زبانی آثار «علی حاتمی» چگونه است؟
2- مضامین اصی فیلم­نامه­های «علی حاتمی» چیست؟
3- ویژگی­های بلاغی فیلم­نامه­های «علی حاتمی» چیست؟
4- فیلم­نامه­های «علی حاتمی» از نظر عناصر داستانی و انسجام ساختاری متن در ارتباط با اجزای اثر چگونه است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نقد ساختارگرایانه فیلمنامه­ های علی حاتمی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نقد ساختارگرایانه فیلمنامه­ های علی حاتمی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :نقد ساختارگرایانه فیلمنامه­ های علی حاتمی

بستن منو