دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

جهان شگفت: سوررئاليسم به سبب انتقاد از واقعيت مي­خواهد بنياد جبر منطقي و قانون عليت را ويران کند. بنابراين سوررئاليست­ها از دنياي واقع دور مي­شوند تا در جهان اوهام واشباح نفوذ کنند « زيرا فقط در جوار اين عالم وهم­آسا، عقل نارساي بشر سلطه­ي خود را از دست مي­دهد و آدمي مي­تواند عميق­ترين هيجان هستي را درک  و بيان کند».

3) رؤيا: ژرار دونروال[1] که پيشرو واقعي سور­رئاليسم است، در همه آثارش اظهار مي­دارد که واقعيت خيال کم از عالم بيداري نيست. به عقيده او، رؤيا به آدمي اجازه مي­دهد که در خود نفوذ  و به «معرفت عالي » دست يابد.

4) ديوانگي: گسيختگي و پريشاني و غرابت رؤياها آدمي را به ياد خيال­بافي ديوانگان مي­اندازد. دنياي ديوانگي زمينه مطالعه گران­بهايي است براي معرفت نفس انساني. ديوانگان به عقيده فرويد، « درباره واقعيت دروني بيش از فرزانگان آگاهي دارند و مي­توانند اموري را بر ما آشکار کنند که بدون وجود آنان هميشه لاينحل باقي مي­مانند».

بدين طريق يکي از مقاصد سوررئاليسم« ايجاد حالتي نزديک به اختلال مشاعر» است. يعني بايد ذهن خود را از چنگ امور موهوم و قراردادي آزاد کند تا« خودکاري مغز» که توسن مکاشفه است، به سخن در­آيد.

5) اشياي سوررئاليستي: اختلال مشاعر، مرزهاي معرفت انساني را عقب مي­زند و واقعيت خارجي را از ارزش و اعتبار مي­اندازد. سوررئاليست­ها با توسل به هزل رنگ­هاي مضحک به اشيا مي­زنند و واقعيت را مي­شکافند و ذهن را در دنياي واقعيت برتر به جولان مي­آورند.

6) لاشه­ي خوش­گوار: استفاده از همه وسايلي که به کار قطع رابطه با ذهن متحجر ما به خود و به ما اجازه دهد که ذخاير بي­کران درون خود را بشماريم، شايسته و سودمند است. به هر حال بايد در درون خود ايجاد خلأ کرد تا ضمير پنهان به خودي خود زبان باز کند. اين مقصود از راه ساده­اي که اسمش را کاغذ بازي گذاشته­اند حاصل مي­شود.

7) نگارش خود به خود: هدف اين شيوه­هاي سوررئاليستي، طرد آزمون تمدن است تا« انسان في نفسه» با طبيعت بدوي­اش ظهور کند و بتواند همه­ي نيروهاي رواني خود را باز يابد و به راستي آزاد شود. ضمير پنهان که در حالت خواب و ديوانگي از قيد نظارت « ذهن بيدار» آزاد شده است به خودي خود جلوه مي­نمايد و «نگارش خود به خود» پيام هاي او را ثبت مي­کند. بديهي است که براي فرو رفتن در اين «حال بي­خودي» بايد از دستورها و خواهش هاي دنياي خارج دوري گزيد. (سيد حسيني،1358: 285-291)

سوررئاليست­ها با نفي عمل خود­آگاه مغز به دنبال ناخود­آگاهي هستند که در نظر فرويد کنترل­کننده­ي خود­­آگاه نيز مي­باشد. اين ناخود­آگاهي روند اصلي کارکرد مغز و يا همان واقعيت برتري است که سورئاليست­ها به دنبال آنند. از اين­رو هر­آنچه که در حالت ناخود­آگاهي مغز شکل بگيرد و گفته­ شود پسنديده ­است. اين ديدگاه بسيار شبيه به باوري است که مي­گويد: « مستي و راستي» چرا که در حالت خلسه ذهني هر­آن­چه پديدار مي­شود دستور مستقيم از نا­خود­آگاه شخص است. اين مکتب از­آن­جا که مربوط به بخش خاصي از تفکرات يا بخشي از کارکرد­هاي مغزي است و تمام جوانب زندگي را در بر­نمي­گيرد تنها براي برخي موضوعات داستاني مناسب است و نمي­توان آن را به موضوعات ديگر زندگي بشري تسري داد.

 

1-1-1- مدرنيسم:

اين دوره در انگليس،کم و بيش از جنگ جهاني اول آغاز مي­شود و با پايان جنگ جهاني دوم پايان مي­يابد. با اين تعبير، مدرنيسم به تغييرات فرهنگي و زيبايي شناختي در هنر و ادبيات پس از جنگ جهاني اول اطلاق مي­شود وپاسخي است به حس در هم ريختگي اجتماعي زمان خود.

در آغاز قرن بيستم، سه ويژگي اساسي در زبان هنري رخ داد: انتزاعي سازي، انسانيت زدايي و مکان-فضا محوري. زماني که انسان در جهان اطراف خود در هماهنگي و توازن به سر مي­برد، سبک هنري،« انداموار» و تقليدي است. اما زمانيکه انسان رابطه­ي قابل درکي با جهان ندارد، آن را انتزاعي و غير طبيعي نشان مي­دهد. رويکرد انتزاعي در هنر مدرنيستي به گونه­اي انسانيت زدايي مي­انجامد. خوزه اورتگا گاست مي­گويد:« زندگي يک چيز است و هنر چيز ديگر… بياييد اين دو را از هم جدا کنيم. شاعر از نقطه­اي آغاز مي­کند که انسان آن را پايان مي­خواند». به اعتقاد وي هنرمند مدرنيست از واقع­گرايي رئاليسم و ناتوراليسم و انسان­گرايي رمانتيک دور مي­شود و تصويري شيئ­گونه  مي­آفريند و هنر شمايل­گونه و استعاره­وار مي­گردد. هنرمندان مدرنيست به هنرمندان « آوانگارد»[2]مشهورند. هنرمندان آوانگارد سعي در بيگانه سازي خود از تمامي قواعد و خصوصيات سازمان يافته فرهنگي دارند و بر تجربه­گرايي تأکيد مي­کنند. ازين­رو داستان­نويسان اين دوره« فرار از اسارت طرح داستان»را از اهداف خود بر­مي­شمرند و رابطه­ي علي بين وقايع عالم به رابطه­ي نسبي و تصادفي تبديل مي­شود. نگاه نويسنده مدرنيست به جهان چند پاره است و اين نگاه آثاري با گسستگي به وجود مي­آورد. به تعبير اليوت، نظم جاري در شيوه­هاي سنتي ادبي که جهان را منسجم و با ثبات مي­انگاشت، نمي­تواند آشوب و بي­حاصلي دوران معاصر را نمايش دهد.(نجوميان،1383: 18-27)

[1] Gérard de Nerval: شاعر، رمان نويس و نمايشنامه نويس قرن 19 فرانسه

[2]  به هنرمندان و نويسندگان يا شاعراني گفته مي­شود که در يک دوره­ي معين، پيشروترين اسلوب­ها يا مضامين را در آثارشان استفاده کرده و باني جنبش­هاي نو بوده­اند.اين پيشرو بودن اغلب هنجارهاي پذيرفته شده در اجتماع را عموماً به چالش مي­کشد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي