دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

    ویژگی های رمان­های مدرن را می­توان از دو جنبه بررسی کرد. گرچه این امر در هیچ­کدام از منابعی که در این حوزه نگارش یافته اند دیده نشد و این به دلیل پیوستگی لاینفک ویژگی­های فرم و محتوا در آثار مدرن است، اما دراینجا سعی شده است برای بررسی دقیق­تر و ایضاح مطلب، این ویژگی ها را تحت دو عنوان فرم و محتوا، به شکل جداگانه بررسی کنیم:

 

فرم در ادبیات مدرنیستی:

پیچیدگی زبان

آثار مدرن معمولاً آثار متراکم، دارای حس مبهم و عمیق می‌باشند که واقعیت‌های متفاوتی را به صورت هم­زمان ارائه می‌کنند و به همین دلیل فهم آن‌ها اغلب مشکل و با چالش مواجه است. گفتیم که هنرمندان مدرن هنر خوب را در برابر هنر عامه‌پسند قرار می‌دهند، آثار خود را پیچیده و برآمده از تفکر فراوان مي‌دانند که از آثار عامه‌پسند جدا هستند. وعدۀ مدرنیسم ارائه نوعی وضوح و شفافیت است که تنها عقل قادر به ارائه آن است. متون ادبی و مقالات عامه پسند هرچه ساده‌تر و عامه‌پسندتر بودند در نتیجه خریدار بیشتری داشتند. با گسترش رهیافت درونی و روان‌شناسی به روایت (مثل جریان سیال ذهن) آثار این دوره هویتی جدا یافتند. (اوحدیان و غفاری،1388: 33)

به­هم­ریختگی جریان طولی زمان

رمان مدرنیستی از تبعیت سنتی رمان در تأکید بر زمان و مکان خودداری می‌کند. زمان به درون منتقل می‌شود. زمان به طرزی پیچیده‌تر از طریق پس‌نگری و پیش‌نگری وقایع گوناگون به عنوان ابزاری ساختار دهنده به کار گرفته می‌شود.(همان33) . زمان در رمان مدرن صبغه ای ذهنی یافت . رمان نویسان مدرن به نشانۀ بی­اعتنایی به زمان مبتنی بر ساعت ، بر بی­نظمی زمان شخصی (یا زمان آن­گونه که در ذهن انسان انعکاس می­یابد) تأکید گذاشتند وشگردهای غیر خطی(به یاد آمدن) خاطرات را نشان دادند.(پاینده، 1383: 230)

 

 

 

بی­مکانی و عدم وجود پیرنگ

 در داستان­های رئالیستی قبل از دورۀ مدرن معمولاً زمان و مکان لازم و ملزوم یکدیگر بودند و فردیت شخصیت­ها در این دو جنبه تحقق پیدا می­کرد. همان­طور که کولریج(Samuel Taylor Coleridge)، شاعر و منتقد ادبی اشاره می­کند به لحاظ روانشناختی ، پنداشتی که از زمان داریم همواره با تصور مکان پیوند می­خورد. در واقع این دو بعد به دلیل بسیاری مقاصد عملی ازیکدیگر جدایی ناپذیرند… در عین حال اگر خوب دقت کنیم می­بینیم که نمی­توانیم به سهولت برهه­ای خاص از هستی را مجسم کنیم مگر آنکه در زمینۀ مکانی اش نیزقراردهیم.(پاینده،1389: 38) بنابراین بی توجهی به زمان در آثار مدرن طبعاً بر بعد مکانی نیز تأثیر گذارخواهد بود. داستان نویسان مدرن اغلب فضا و زمان را از داستان حذف می­کنند تا آنچه باقی می­ماند تنها صدای راویان داستان باشد. و از آنجایی که پیرنگ هر داستان در ارتباط مستقیم با زمان ومکان است، به هم ریختن آن سبب از بین رفتن پیرنگ داستان می­شود.

    «در رمان‌های مدرن معمولاً زمان و مکان مشخصی برای روایت‌ها وجود ندارد. مثلا رمان ابشالوم ابشالوم یکی از این نمونه‌ها است. به کارگیری شکلی که مفهوم آن با مانع روبرو مي‌شود (یعنی بی‌نظمی در توالی زمانی، وقایع، مضایقه کردن از دادن اطلاعات یا ارائۀ غیر مستقیم آن و سبک‌های ذهنی دشوار تدبیری است که با استفاده از آن عین همان مشکلاتی که کویینتن و شریو (شخصیت‌های داستان را به ستوه آورده‌اند یعنی اصول‌پذیر بودن شناخت، قابل اعتماد بودن و نیز حد و حصر شناخت) برای خواننده شبیه‌سازی می‌شود.»(پاینده،1383: 132)

 

گسیختگی در روایت

خصوصیتی که از هر نوشته ای توقع داریم انسجام است. نگارش را می­توان گفتگویی یک طرفه تلقی کرد که باید آغاز و انجام معقول و مورد قبولی داشته باشد، اما نویسندگان مدرن علاقه­ای به نشان دادن انسجام در متن ندارند. آنها با تغییرات غیر منتظره در لحن راوی، در تغییر زاویۀ دید، صحبت­های خطاب به خواننده، تناقض گویی و جریان سیال ذهن انسجام متن را به هم می­ریزند. «نویسندگان مدرن ازراه تغییر شکل رمان می­خواستند ازهم گسیختگی جهان را به نحوی سلبی در آثارشان منعکس کنند یا می­خواستند زبان را از نو بسازند تا بتوانند زندگی آشفته واقعی یا حقیقت لزوماً متکثری را ثبت کنند»(پاینده، 1389: 229) این امر در آثار پست مدرن­ها به شکل افراطی دیده می­شود.

چشم‌انداز باوری (Perspective)

پرسپکتیو در هنر نقاشی و عکاسی به معنی قراردادن دوربین در جای ثابت، و عوض کردن ابعاد تصویر با استفاده از حرکات لنز دوربین است(ویکی پدیا)، درزبان انگلیسی پرسپکتیو به معنی روایت از نگاه فردی خواص است.یعنی زمانی که فردی داستانی را می­خواند یا ماجرایی را می­شنود، سپس آن­ را بر اساس دیگاه خود دوباره بازگویی می­کند، در این روش روایت­ها با توجه به شخصیت آدم­ها متغیر است و در روایت هرکس ممکن است چیزهای متفاوتی برجسته شود. در ضمن راوی ممکن است در روایت خود از گذشته قسمت­هایی را به یاد آورد و قسمت­هایی را فراموش کند. این اصطلاح کم­کم برای روایت در اول شخص در رمان­های مدرن به کار رفت. در رمان­های مدرن راوی اول شخص داستان را از نگاه خود و ایده صرفاً شخصی تعریف می­کند بنابراین می­توان ادعا کرد که او واقعیت را “بازگو”می­کند، که البته اغلب در رمان­های مدرن این راوی تغییر می­کند.

    در رمان‌های مدرن، دانای کل جایی در روایتگری ندارد و داستان از دیدگاه فرد و راویان درگیر در کنش داستان مطرح می‌شود. راوی معمولاً از دیدگاه شخصی و خاص به ماجرا نگاه می‌کند. به نظر می‌رسد نویسنده در این داستان‌ها به شدت بی‌اراده است. به قول جیمز جویس «نویسنده خود را از صحنه کنار کشیده و ناخن‌هایش را سوهان می‌زند». تمام شخصیت‌های داستان به مثابه شخصیت‌های واقعی هستند که نویسنده تنها آن‌ها را معرفی کرده است و خود در داستان مستقل هستند تا هرچه می‌خواهند انجام دهند. به همین دلیل اغلب شاهدکارهای بی‌سابقه در میان شخصیت‌های رمان‌های مدرن هستیم.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسی مدرنیته و تأثیر آن بر ادبیات و هنر

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی