بررسی علمی ‏تر با عناصر قصه‏ها در مثنوی جمشید و خورشید-دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بررسی عناصر قصه در مثنوی «جمشید

قسمتی از متن پایان نامه :

 

زندگی‏نامه سلمان ساوجی
تذکره نویسان، نام وی را «سلمان» و لقبش را «جمال‏الدین» و تخلص وی را به نام خود او یعنی «سلمان» ذکر کرده‏اند و در این مورد اختلافی بین تذکره نویسان نیست.
ولادت وی در اوایل قرن هشتم و در حدود سال 709 در ساوه اتفاق افتاده است. دلیل این ادعا این است که سلمان در مثنوی فراق‏نامه که می‏باید حدوداً در سال 770 هجری سروده باشد، به شصت و یک سالگی خود اشاره کرده و می‏گوید:

کنون سالم از شصت و یک درگذشت   بساط نشاطم جهان در نوشت
(صفا، 1363: 1022-1004)

جمال‏الدین محمد سلمان بن علاء الدین محمد ساوجی (778-708) از شعرای بزرگ قرن هشتم و آخرین قصیده‏سرای قبل از عصر بازگشت است. حافظ در حق وی چنین سروده است:

سرآمد فضلای زمانه دانی کیست
شهنشه فضلا، پادشاه ملک سخن
  ز روی صدق و یقین نی ز راه کذب و گمان
جمال ملت و دین خواجه جهان سلمان
(حافظ، 1379: 145)

وی تمام مدت عمر خویش را در دربار سلاطین ایلخانی و جلایری گذراند و بیشتر مورد توجه دلشاد خاتون و سلطان اویس بود. به سال 700 یا 708 در ساوه متولد شد و در روز دوشنبه 12 صفر 778 پس از عزلت در موطن خویش درگذشت.
جمال‏الدین، ستاره‏ی درخشان خانواده‏ی کوچکی بوده که در ساوه تعیّنی حاصل نموده و گاهی از جانب وزرای مملکت، عمل استیفایی را عهده‏دار می‏شده‏اند. دولتشاه سمرقندی می‏نویسد: «خاندان او را سلاطین همیشه مکّرم داشته‏اند» (سمرقندی، 1366: 257).
«امین احمد رازی» نیز در «هفت اقلیم» مراتب فضل پدر سلمان را چنین آورده است:
«خواجه سلمان به مضمون «الولد سِرُّ ابیه» رفتار نموده، عامل خوش تقریر و کافی نیکو ضمیر می‏زیست و در ضمن آن، اخذ دیگر فضایل می‏نمود تا شعر را علاوه بر دیگر کمالات گردانیده، سرآمد شعرای آن عصر و زمان گردید (رازی، تذکره هفت اقلیم: نسخه خطی).
علاوه بر آنچه تذکره نویسان و معاصران سلمان، درباره فضایل وی و پدرش آورده‏اند، خود سلمان نیز در موارد بسیاری خود را صاحب فنون و علوم معرفی کرده است:

در علم خط و شعر مشو صاحب فنّ   تا نزد عزیزان نشوی خوار چو من
(سلمان، 1389: 7)

از خط او نمونه‏ای در دست نیست؛ تصور می‏شود قسمت اعظم تربیت پدری متوجه این فن بوده است. از آشناسس او با سایر علوم اطلاعی به دست نیامده و آثارش منحصر به فرد شعر است. ظهور و درخشش سلمان در شعر و گسترش شهرت و آوازه‏اش پس از کسب مقدمات علوم و آموختن آداب دیوانی و علم سیاق در اواخر عهد ایلخانان و به هنگام وزارت غیاث‏الدین محمد (م 736 ه .ق) بوده است.
«قاضی نورالله شوشتری» در کتاب «مجالس المومنین» که در تجلیل از فضلا و شعرای شیعه است، به خاطر دفاع از سلمان ساوجی، جامی را به جرم تسنن و خرده‏ای که بر سلمان گرفته به سختی مورد ملامت قرار داده و سلمان را شاعری شیعی دانسته است.
سلمان چندین قصیده و ترجیع‏بند در منقبت رسول (ص) و امام حسین (ع) دارد که هر یک بیانگر اعتقاد و ارادت قلبی شاعر نسبت به آن‏هاست. ابیاتی که از ژرفای دل برخاسته و بر صفحات کاغذ نقش بسته است. در باب حضرت رسول (ص) اشعار فراوانی دارد با توجه به ابیاتی که از او در دیوان شاعر موجود است، می‏توان دریافت که مذهب وی تشیع بوده است. در تمام دیوان تنها چندبار نامی از خلفا به میان آورده است، بی‏آن‏که در مورد آن‏ها به سخن بپردازد (وفایی، 1389: 8-9).
هرچند سلمان در بغداد قرین تنعم و حرمت بود، پس از چند سال، یاد وطن و اولاد و اقربا، آن شادی و آسایش را در خاطر او مسموم ساخت و ناچار، ملولانه به دلشاد خاتون عرضه داشت:

ده سال رفت تا به هوای تو کرده‏ام   ترک دیار و مسکن و مأوای خویش
(سلمان، 1389: 14)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-چه عناصری از قصه را در ساختار این اثر می‏توان مشاهده کرد؟
2- این اثر از انواع قصه‏ها جزء کدام دسته محسوب می‏شود؟
3- از انواع شخصیت‏ها در قصه‏ها و کارکردهای آن‏ها براساس نظریه پراپ کدام یک در این اثر قابل شناسایی هستند؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی عناصر قصه در مثنوی «جمشید

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی عناصر قصه در مثنوی «جمشید

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی عناصر قصه در مثنوی «جمشید

بستن منو