دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

حديث‌پژوهان آن را موضوع مي‌‌دانند؛[1] عجلوني در کشف‌الخفاء(ج2/ص70) با اسناد معتبري ضعف و وضع و جعلي بودن آن را اثبات مي‌‌کند: قال في المقاصد لا أصل له بهذا اللفظ،… و في سنده محمّد بن البيلماني ضعيف جدا، قال ابن حبان حدث عن أبيه بنسخة منها مائتا حديث موضوعة، وقال القاري حديث موضوع،… انتهى و حكم الصغاني على حديث إذا كان آخر الزمان واختلفت الأهواء بالوضع.

 

3ـ ما وَسَعَني اَرضي و لا سَمائي ولکن قَلب وَسَعني عَبدي المومن

يکي از معروف‌‌ترين احاديث قدسي مرقوم در متون صوفيه است که در آثار عطّار هم منعکس شده است.

غزّالي در «احياء‌العلوم» به عبارت: (قالَ اللهُ تعالي): (لم يسَعَني سَمائِي وَلا اَرضي وَ وَسَعَني قَلبُ عبدي المومنِ اللّينِ الوداعِ) بيان داشته است.

حافظ عراقي در مقام ارزيابي اين حديث مي‌‌گويد: اصلي براي آن نديده‌‌ام. سيوطي در «الدّر» به پيروي از زرکشي با اين نظر موافقت نموده و نيز، ابن‌حجر همين سخن را گفته است.

ابن‌تيميه مي‌‌گويد: اين حديث از اسرائيليات است، و سند شناخته شده‌‌اي متّصل به پيامبر(ص) ندارد. ديگر علماي حديث نيز در اصالت آن ترديد کرده‌‌اند. زرکشي اين حديث را از جمله احاديث جعلي شده از سوي ملحدان دانسته است.[2]

 

4ـ إختلافُ امّتي رحمةٌ

قرضاوي در اين خصوص مي‌‌نويسد: «سخن درباره‌‌ي احاديث موضوع در گنجايش صفحات اين باب نيست… ولي من، از شما مي‌‌پرسم، چگونه با عقل سازگاري دارد كه پيامبر(ص) بفرمايند: (إختلافُ امّتي رحمةٌ) يا چنانكه در بعضي روايات ديگر وارد شده است، بفرمايند: (إختلافُ أصحابي رحمةٌ) در حالي كه خداوند متعال در آيات محكم قرآن مي‌‌فرمايد: اَنْ اقيمُوا‌الدّين وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ «دين را برپا داريد و در آن تفرقه‌اندازي نكنيد» و باز مي‌‌فرمايد: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا «و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد.»[3]

 

5ـ خذوا نصِفَ دينکم عنِ الحُميراء

عطّار در تذکرةالاولياء، در ستايش رابعه‌ي عدويه مي‌‌گويد: «اگر رواست ثلثان دين از عايشه‌ي صدّيقه ـ رضي الله عنها ـ گرفتن، هم رواست از کنيزکان او فايده گرفتن.»[4]

يوسف قرضاوي در تحليل اين حديث مي‌‌نويسد: «حافظ ابن حَجَر، گفته است سندي براي اين حديث در دست ندارم و جز در «النهايه» ابن كثير آن هم بدون تخريج در هيچ کتب حديثي ديگر‌ي آن را نديده‌‌ام. ممكن است که از لحاظ سند و راويان حديث، صحصح باشد. ولي هر گاه از نظر متن و موضوع باز حديث را مورد بررسي قرار دهيم، در مي‌‌يابيم که عقل منکر آن است، و واقع امر آن را مردود مي‌‌شمارد.»[5] زيرا گاهي سند حديث صحيح و راوي هم شرايط لازم را داشته ولي متن نادرست و نارواست و «قوت سند روايت، اسرائيلي بودن را نفي نمي‌‌کند…. يعني صحيح بودن روايت در نفس خود، منافاتي، با اين که از اسرائيليات و خرافات بني‌اسرائيل و افتراهاي آن‌‌ها بر انبياء باشد، ندارد.» براي مثال: داستان خرافي نگين سليمان و ديو، روايت ابن عباس از کعب‌الاحبار است. راوي عادل و صالح است، امّا مطلب و متن پيام واهي است.[6]

 

 

[1] صغانی، ص1/3ج

[2] کشف‌الخفاء و الالباس، عجلونی، حدیث 2256، ج 2/195 ـ 196؛ الاسرار المرفوعه فی الاخبار الموضوعه، ملا علی قاری، احادیث 423 و 310 و 311 دیدگاه‌های فقهی معاصر، ص157

[3] دیدگاه‌های فقهی معاصر، ص 123

[4] تذکرةالاولياء، ص 61

[5] دیدگاه‌های فقهی معاصر، ص 106

[6] الاسرائیلیات و الموضوعات، ص 264

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

جهت بازشناسي و استخراج تأثيرات اسرائيليات و روايات مجعول، به کليه‌‌ي آثار عطّار توجه شد تا تحقيق از جامعيت برخوردار بوده و در نهايت به نتيجه‌‌گيري متقن و برآوردي جامع و مانع دست يافته شود.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری