دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

گفت­وگو

«به گفته بیشاب، اگر نویسنده با استفاده از روایتی توضیحی به خواننده بگوید که شخصیتی از شخصی متنفر است، صرفاً عقیده­ی خود را بیان کرده است. اما اگر شخصیت تنفر خود را از طریق گفت­وگو ابراز کند، واقعیتی قانع کننده بیان شده است» (بیشاب، 1383: 59).

«گفت­وگو سرعت نوشته را تغییر می­دهد. در اکثر موارد نویسنده گفت­وگوها را در یک صفحه می­گنجاند و یک دستی ضرباهنگی نوشته را به هم می­زند. گاهی گفت­وگو کارآمدتر از روایت است. نویسنده می­خواهد حضور زنده­ی شخصیت را تصویر کند، اما تا وقتی شخصیت سخن نگفته باشد، کسی قانع نمی شود که او زنده است». (همان،161)

«گفت­وگو گفتار بین شخصیت­های نمایش­نامه یا داستان است. گفت­وگو ممکن است میان اشخاص داستان رد و بدل شود یا در ذهن شخصیت واحدی رخ دهد» (داد، 1383: 406).

«گفت­وگو به معنای مکالمه و صحبت کردن با هم و مبادله­ی افکار و عقاید است و در شعر، داستان، نمایش­نامه و … به کار برده می­شود.» « صحبتی را که میان دو شخص یا بیشتر رد و بدل می­شود، یا آزادانه در ذهن شخصیت واحدی در اثری ادبی (داستان، نمایش­نامه، شعر و …) پیش می­آید، گفت­وگو می­نامند.» «صحبتی را که میان شخصیت­ها یا به طور گسترده­تر، در افکار شخصیت واحدی در هر کار ادبی، صورت گفت­وگو می­نامند» (میرصادقی، 1376: 466).«اگر رمان­نویس برون­گرا باشد و به ظواهر شخصیت بیش­تر تکیه کند، از دیالوگ بهره می­گیرد و به توصیف حرکات و سکنات خصوصی قهرمان، لباس، اعمال و عادات او می­پردازد و هرگاه درون­گرا باشد به «جریان­های درونی و حالات نهانی» توجه دارد. و به شیوه­ی «تک­گویی درونی» متوسل می­شود و به بیان «جنبش­ها و حرکات نهفته­ی احساسات و اندیشه­ها روی می­آورد و آن­ها را ثبت و ضبط می­کند و به تحلیل آن­ها می­پردازد» (آلوت،1368: 514). گفت­وگو در داستان علاوه بر این­که عمل داستانی را در جهت معین پیش می­برد، از ابزار مهم شخصیت­پردازی نیز هست و ذهنیت و ویژگی­های اخلاقی و روحی-روانی شخصیت­ها را نیز نشان می­دهد، بی­شک «مهم­ترین عاملی که شخصیت­های داستانی را واقعی جلوه می­دهد، سازگاری صحبت­های آن­ها با ویژگی­های شخصیت آن­هاست» (آل احمد،1380: 804).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی