دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطاربر اساس کتاب نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

سومين نويسنده‌اي كه درباره‌ي محمدِ معشوق سخن گفته است، محمدبن منور، صاحبِ اسرارالتوحيد است. حكايت محمدبن منور درباره‌ي ملاقات معشوق با ابوسعيد ابوالخير جدّ اعلاي اوست. صاحبِ اسرارالتوحيد مي‌نويسد: در آن وقت کی شيخ بوسعيد – قدس‌الله روحه ‌العزيز – از اين رياضات و مجاهدات فارغ شد و به میهنه بازآمد و آن حالت و كشف به كمال رسيد. عزيمت نيشابور كرد، چون به ديهِ بازِ طوس رسيد، دیهی است بر دو فرسنگي شهر طابران، درويشي فرستاد و گفت: به شهر شوي به نزديك معشوق و گويي دستوري هست كه در ولايت تو آييم؟ . . . و اين معشوق از عقلاء مجانين بوده است و سخت بزرگوار و صاحب حالتي به كمال و نشست او در شهر طوس بوده است و خاكش آنجاست و چون آن درويش برفت، شيخ بفرمود تا اسب زين كردند و بر اثر برفت و جمع صوفيان در خدمت وي، چون به يك فرسنگي شهر رسيد، به موضعي كه آن را دو برادران گويند، دو بالاست كه از آنجا شهر بتوان ديد. اسبِ شيخ بايستاد و جمع، جمله بايستادند، چون آن درويش پيش معشوق رسيد و آنچ شيخ فرموده بود بگفت معشوق تبسمي بكرد و گفت: «برو، بگو تا درآيد!». چون معشوق در شهر، اين سخن بگفت. شيخ آنجا، اسب براند و جمع برفتند تا در راه، آن درويش به شيخ رسيد و سخن معشوق برسانيد و شيخ هم از راه پيش معشوق آمد. او شيخ ما را استقبال كرد و در برگرفت و گفت: «فارغ باش كه اين نوبت كه اينجا مي‌زنند و جاي‌هاي ديگر، روزي چند را، با درگاه تو خواهند آورد.»

در مورد معشوق طوسي حکایت ديگري نيز نقل كرده‌اند و آن ملاقات حكيم بزرگ طوس، ابوالقاسم فردوسي، با اين شيخ و همت خواستن از اوست. اين داستان در منابع قديمي نقل نشده است و لذا صحّت آن از نظر مورخان محل ترديد است. قدر مسلّم اين است كه هيچ دليل تاريخي از براي انكار صحت اين داستان وجود ندارد. بایسنفر میرزا که ناقل داستان و نويسنده‌ي مقدمه‌ی شاهنامه‌ي فردوسي در نسخه‌ی بايسنقري است. مي‌گوید:

چون حكيم طوس بر آن شد تا شاهنامه را به نظم درآورد از شيخ محمدِ معشوقِ طوسي – عليه‌الرحمه – كه از جمله اولياءالله بود استعدادِ همّت كرد و شيخ فرمود: كه ميان ببند و زبان بگشاي كه به مقصود خواهي رسيد، فردوسي خرّم خاطر گشت و دانست كه هر تيري كه از شست آن بزرگوار رفت به هدف مراد رسيد. در انتها بخش ديگري از سخنان عين‌القضات همداني در مورد معشوق كه اشاره به جايگاه ممتاز معشوق نزد صوفيان دارد، نقل مي‌شود:

«جوانمردا، محمد معشوق نماز نكردي؛ از خواجه محمد حموي و از خواجه احمد غزالي شنيدم كه روز قيامت صديقيان [را همه] اين تمنا بُوَد كه كاشكي از خاك بودندي كه محمد معشوق روزي قدم بر آن نهاده بودي. (پورجوادی،1366: 169)

 

 

2-10- نگاهي به “عقلاءالمجانين” از سه منظر

 

در این بخش از سه منظر به عقلاءالمجانین می‌نگریم: نخست به نقش اجتماعی دیوانگان در عصر خود می‌پردازیم و سپس به بعضی از کارکردهای سیاسی ایشان اشاره می‌کنیم، و در پایان، ارتباط دیوانگان با خداوند را در قسمت: “عقلای مجانین و الهیات” که خود به دو بخش “جذبه‌ی صوفیانه” و “واسوخت صوفیانه”، تقسیم می‌شود، بررسی خواهیم کرد:

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

الف) آشنایی با شرایط اجتماعی و افکار و گفتارِ عقلای مجانین

ب) کاوش در مورد نقش سیاسی- اجتماعی عقلای مجانین در جامعه

ج) پژوهش در مورد رابطه‌ی عقلای مجانین و نهضت تصوف

د) تحلیل رابطه‌ی ذهن و زبان عقلای مجانین بر اساس مدل ” برخورد جهان‌های موازی”

ه) بررسی عناصر زبانی همچون: شطح، طنز و پارادوکس در حکایات عقلای مجانین

و) بررسی و طبقه بندی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطار

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌ های عطار بر اساس کتاب نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌ های عطار بر اساس کتاب نیشابوری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطاربر اساس کتاب نیشابوری