بررسی حرکت کلی و آهنگین کلمات در وزن شعر فروغ فرخ زاد -دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد

قسمتی از متن پایان نامه :

که به جای فعلاتن با تسکین ، مفعولن آورده‌است.
و هسته‌های شیشه ای نور- پیش می‌آید                   مفاعلن (مفاعلن مفاعلن مفاعیلن)
به جای مفاعلن، مفاعیلن آورده‌است.
و همچنان که پیش می‌آید                                  مفاعلن (مفاعلن) فعلا
که به جای فعلا، فع‌لا (تسکین) آورده‌است.
ستاره‌های اکلیلی، از آسمان به خاک می‌افتند             مفاعلن (مفاعیلن مفاعلن مفاعلن) فعلا
به جای مفاعلن، مفاعیلن و به جای فعلا، فع‌لن (تسکین )آورده‌است.
و قلب‌های کوچک بازیگوش                                        مفاعلن (مفاعلُ) مفعولن
از حس گریه می‌ترکند                                                مفعولُ  فاعلاتن فع
که مصراع اول مجتث و مصراع دوم ، مضارع است اما اگر سرهم نوشته شوند، وزن فقط مجتث خواهد بود:
مفاعلن(مفاعلن) مفعولن (مفعولن مفعولن مفعو) که به جای فعلاتن با تسکین، مفعولن آمده‌است.
« تنهایی ماه» :
وزن آن تکرار فعلاتن (رمل) است.
وزن این شعر را هم آشفته خوانده‌اند که ابداً چنین نیست. و اختلاف ارکان به این سبب است که شاعر در آن از دو اختیار عروضی استفاده کرده‌است:

  • آوردن فاعلاتن در رکن اول مصراع‌ها به جای فعلاتن.
  • آوردن یک هجای بلند به جای دو هجای کوتاه در همه جا، یعنی آوردن مفعولن به جای فعلاتن.

نکته: در شعر سنتّی نمی‌توان در رکن اول به جای فعلاتن (دو هجای کوتاه) ، مفعولن (یک هجای بلند) آورد، اما در شعر نو این کار را کرده‌اند و فروغ در این شعر گفته‌است:
لیلی در پرده                                                           مفعولن مفعو
«معشوق من» :
وزن آن «مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن (مضارع) است و به هیچ وجه آشفتگی ندارد.
بر ساقهای نیرومندش                                                 مفعولُ فاعلاتن مفعو
از اختیار تسکین استفاده کرده و به جای دو هجای کوتاه، یک هجای بلند آورده‌است.
خط‌های بیقرار مورّب                                                مفعولُ فاعلاتُ (مفعولن)
مفعولُ رکن اول را بعد از رکن دوم تکرار کرده‌است، منتها هجای کوتاه در آخر مصراع بلند می‌شود.
در برق پر طراوت دندانهایش                                        مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلن فع
تکرار مفاعیلن تا مفا و اختیار تسکین.
مفهوم ناگزیر صریحی دارد                                          مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلن فع
که در اصل چنین است : مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ ( مفا ).
همچون خداوندی ، در معبد نپال
که باید در دو سطر نوشته شود :
همچون خداوندی                                                     مفعولُ ( مفعولن )
در معبد نپال                                                           مغعولُ فاعلن
پیوسته خاطرات معصومی‌را                                          مفعولُ فاعلاتن مفعولن فع‌
که از تسکین استفاده کرده‌است ودر اصل چنین بوده‌است :  مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ ( مفا )
سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • آیا اشعار فروغ از ساختی استوار و منطقی برخوردار است؟
  • آیا می­توان تلاش فروغ در آفرینش موسیقی جدید در کلام و نوآوری در پهنة موسیقی زبان را ناشی از عدم توان وی در برخورد با وزن عروض تلقی کرد؟
  • آيا وزن شعر چیزی جز حرکت کلی و آهنگین کلمات است؟
  • آْیا شاعر می­تواند در صورت داشتن ذهن موسیقایی با استفاده از امکانات موجود در زبان به خلق اوزان جدید بپردازد؟
  • آيا می­توان علاوه بر آخر مصراع، در اول و وسط مصراع­ها نیز توسع اعمال گردد؟
  • اشعار فروغ فرخ­زاد در چه وزن و بحرهایی سروده شده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد با نگاهی بر ابداعات و ابتکارات او

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد با نگاهی بر ابداعات و ابتکارات او

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد

بستن منو