دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

1-1-1-1- زاويه ديد سوم شخص:

1) زاويه ديد داناي کل. اصظلاح رايجي است براي آن دسته از آثار بزرگ و متنوع داستاني که راوي همه چيز را در مورد شخصيت­ها و وقايع مي­داند. همچنين بر­اساس سنت ادبي، دراين سبک روايت، راوي به درون افکار، احساسات و انگيزه­هاي شخصيت­ها راه­ مي­برد. راوي آزادانه در زمان و مکان جا­به­جا مي­شود و از شخصيتي به شخصيت ديگر مي­پردازد و سخنان، رفتار و حالات ذهن خود­آگاه آنان را گزارش مي­کند يا پنهان مي­سازد. در اين شيوه روايت راوي مداخله­گر آن است که علاوه برگزارش اعمال و انگيزه­هاي شخصيت­ها در­باره­ي آن­ها اظهار نظر و قضاوت مي­نمايد و گاهي نگرش­ها و ديدگاه­هاي کلي خويش را در باب زندگي انسان بيان مي­کند. راوي داناي کل ممکن است موضع نامداخله­گر اتخاذ کند و نظريات يا داوري­هاي خود را در روايت دخالت نمي­دهد.

2) زاويه ديد محدود. راوي داستان را به زبان سوم شخص روايت مي­کند، اما در محدوده­ي تجربيات، افکار و احساسات يکي از شخصيت­هاي داستان باقي­ مي­ماند. هنري جيمز که در درين سبک تغييراتي صورت داد، اين چنين شخصيتي را «کانون» يا «آينه» يا «مرکز آگاهي» توصيف مي­کند.

نويسندگان متأخر اين شگرد را به روايت سيلان ذهن[1] توسعه دادند، که در آن مشاهدات بيروني  به همان شکلي که به جريان پيوسته فکر، حافظه، احساسات و آگاهي يک مشاهده­گر راه مي­يابند براي ما روايت مي­شوند.» (آبرامز،1384: 282-284)

«در جريان سيال ذهن، نويسنده سعي دارد به طور مستقيم و بي­واسطه به درون ذهن و آگاهي شخصيت­هايش وارد شود و آنچه را در درون آنها مي­گذرد، بي­کم­ و­کاست گزارش کند». (نجوميان1383: 20)

« ترسيدم دستم از دست­هايي که مرا از تاريکي به روشنايي مي­بردند، کنده شود. چشم­هايم را روي هم گذاشتم. سوزن­هاي نور به چشم­هايم مي­زدند. دست­هايي که نمي­ديدم، دستم را ول کردند». (الهي:1386، 9)

در زاويه ديد سوم شخص، از آن­­ رو که راوي بر کل داستان اشراف دارد و پايان داستان را مي­داند و تنها گزارش­­دهنده­ي آن براي مروي است، صميميت کم­تري نسبت به زاويه ديد اول شخص احساس مي­شود.

1-1-1-2-  زاويه ديد اول شخص:

« اين شيوه تا جايي که به صورت منسجم اعمال شود، موضوع روايت را به دانسته­ها، تجربيات و استنباط­هاي راوي اول شخص يا آنچه که وي از مصاحبت با ديگر شخصيت­ها کسب مي­کند محدود مي­نمايد. ميان چند دسته از راوي­هاي اول شخص تفاوت وجود دارد:

  • راوي «من» که فقط شاهد اتفاقي يا مشاهده­گر موضوعات روايت است.
  • راوي که خود عنصري از داستان است اما فقط نقش جزيي يا حاشيه­اي دارد.
  • راوي که خودش شخصيت اصلي داستان است ». (آبرامز،1384:284)

زاويه ديد اول شخص به اين دليل که افکار و احساسات را صميمانه تر نقل مي کند و داستان در ارتباط هرچند جزيي با خود وي است، در مقايسه با زاويه ديد سوم شخص مؤثرتر است.

[1] سيلان ذهن(stream of consciousness): عبارتي بود که ويليام جيمز در اصول شناسي روان­شناسي (1890) براي توصيف جريان متداوم دريافت­ها، انديشه­ها و احساسات ذهن بيدار به کار برد. اين اصطلاح از آن زمان براي توصيف نوعي روايت در ادبيات داستاني مدرن به کار رفته است. متن­هاي بلند درون­کاوي که به جريانات خود­آگاه شخصيت­ها مي­پردازند. از دهه 1920 که، سيلان ذهن به اصطلاح تخصصي مبدل شد، عنواني بوده­است براي نوعي روايت خاص، که در صدد است تا بدون دخالت راوي تمام گستره و جريان مداوم فرايند ذهني شخصيت را نقل کند. در اين نوع روايت دريافت­هاي حواس با افکار، خاطرات، انتظارات، احساسات و روابط اتفاقي آگاهانه ونيمه آگاهانه تلفيق ميگردند. برگوسن معتقد بود، گذشته در خاطرات ذهن انسان، زمان حال تلقي مي­شود و روند تفکر حالت سيالي دارد. فرويد نيز براي تشريح زمان شخصي از اهميت رؤيا سخن­گفت که در آن گذشته و حال دائم جا­به­جا مي­شود. (نجوميان، 1383: 20)

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي