دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

-5. مثلها از نظر زیبایی‌شناسی دو گونه‌اند:

الف) ساده: که جمله‌ای ساده است.

سرمایه‌ی کاسب پول است. سرمایه‌ی دلال دروغ. (شهری)

از خانه­ی قاضی یک نان درآمد، سگش هم دنبالش بود. (دهخدا)

ب) ادبی: در این دسته آرایه‌های لفظی و معنوی بر حسن و زیبایی مثلها می‌افزاید:

عکس: چه سر به کلاه، چه کلاه به سر. (شکورزاده)

جناس: جان می‌دهد، جامه نمی‌دهد. (دهخدا)

تصویرسازی: جای پای سگ را با نان سنگک اشتباه گرفته. (شکورزاده)

موازنه: چغندر گوشت نشود، دشمن هم دوست نشود. (بهمنیار)

تکرار: ظرف ظرف مس، فرش فرش قالی، نان نان گندم، دین دین محمّد. (دهخدا)

سجع: همان خر سیاه است وهمان راه آسیا. (بهمنیار)

ایهام: دزد نگرفته پادشاه است (دهخدا)1. دزدی که دستگیر نمی­شود پادشاهی می­کند؛ 2. تنها دزدی که نمی‌توان گرفت پادشاه است.

قلب: طبّالی به از بطّالی. (دهخدا)

تضاد: جنگ اول به از صلح آخر. (دهخدا)

کنایه: این سر خر که راه داد به بستان. (بهمنیار)

مراعات­نظیر: بالای گود زورخانه نشسته می‌گوید لنگش کن. (بهمنیار)

اغراق: شکم درویشان تغار خداست. (شکورزاده)

تلمیح: گنجشک یک پولی انا اعطینا نمی­خواند. (شکورزاده)

جان‌بخشی: دیگ به دیگ می‌گوید رویت سیاه. (دهخدا)

واج‌آرایی: خدا ایمان می‌خواهد، عزراییل جان، زن و فرزند نان. (دهخدا)

9-5. مثلها از نظر مثلهای رایج در فارسی یا منظوم است یا منثور.

الف) مثلهای منثور

مثلهای منثور در قالب جمله یا شبه‌جمله به صورت گفتاری یا معیار به­کار می‌روند و اغلب‌ مثلهای فارسی از این دسته‌اند. مثلهای منثور گاه آهنگین است «اول ساقی، بعد باقی» یا «هرچه‌ سنگه پیش پای لنگه» و حتی وزن عروضی نیز در امثال مشاهده می‌شود: «اشتر به قطار و ما به دنبال» (مفعول مفاعلن فعولن) گاه بدون آهنگ؛ مثل «اگر سنگ به شیشه بخورد وای به‌ شیشه، اگر شیشه به سنگ بخورد باز هم وای به شیشه.» (شکورزاده)

ب) مثلهای منظوم

امثال منظوم بیت یا مصراعی با وزن عروضی است که صنعت تمثیل و ارسال مثل دارد و میان‌ مردم رواج یافته که گاه گوینده‌ی آن­ها معلوم است؛ مثل:

به خود گفتا جواب است این نه جنگ است
«پشّه چو پر شد بزند پیل را»
خشت اوّل چون نهد معمار کج
درس معلم ار بود زمزمه‌ی محبّتی
برگ سبزی است تحفه‌ی درویش
  کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است
(نظامی، خسرو و شیرین، 271)

با همه مردی و صلابت که اوست
(سعدی، گلستان، 124)

تا ثریا می‌رود دیوار کج
(مولوی، دوازده هزار مثل، 467)

جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
(نظیری نیشابوری، تکمله امثال و حکم)
چه کند بینوا ندارد بیش
(وحشی بافقی)

گاه گویند این مثلهای منظوم شناخته شده نیست؛ مانند:

شیشه‌ی بشکسته را پیوند کردن مشکل است. (امثال موزون در ادب فارسی)

شیشه تا گرم است کی از سنگ پروا می‌کند. (امثال ­و­ حکم دهخدا)

شود عاقبت بچه‌ی گرگ، گرگ. (دوازده هزار مثل، 679)

کوری دگر، عصاکش کور دگر شود. (داستان‌نامه بهمنیاری)

در خانه‌ی مور شبنمی طوفان است. (امثال و حکم دهخدا)

شعر برخی از شاعران به دلیل روانی، شهرت و درون‌مایه‌ی مؤثر آن در میان مردم رواج‌ می‌یابد و مثل می‌شود که در این صورت ارسال مثل به شمار نمی‌آید، مانند:

دیدار تو حل مشکلات است
به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد
  صبر از تو خلاف ممکنات است
(سعدی، کلیات، 431)

گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه
(حافظ، دیوان)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالاتی که در این پژوهش دغدغه‌ی ذهنی پژوهنده خواهد بود موارد زیر است:

1- چه ابیاتی از آثار نظامی وارد قلمروی ضرب‌المثل‌ها شده است؟

2- چه ضرب‌المثل‌هایی از فرهنگ عامه وارد آثار نظامی شده است؟

3- آیا نظامی به ضرب‌المثل‌های زبان فارسی افزوده است یا بیشتر از آن وام گرفته است ؟

4- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه سطحی از زندگی معیشتی بهره گرفته‌اند؟برای نمونه زندگی معیشتی کشاورزی و روستایی، معیشتی – شهری و درباری و … .

5- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه ویژگی‌های فرمی برخوردارند؟ مثلا عنصر مسلط بر انواع تشبیه کدام است؟ یا نوع استعاره‌های موجود در ضرب‌المثل‌ها از چه گونه‌ای است؟

6- ضرب‌المثل‌های موجود درآثار نظامی با بافتی که در آن به کار رفته است چگونه ارتباطی دارد؟ آیا اقتضای داستان و روایت است که نظامی از این ضرب‌المثل استفاده می‌کند و یا اینکه ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی جهت نمایش و به رخ کشیدن معلومات شاعر است؟ و ارتباط چندانی با بافت متن و روایت ندارد؟

7- ضرب‌المثل‌ها در واقع از پشتوانه‌های فرهنگی یک شاعر حکایت می‌کنند و توانایی او را در تسلط به میراث شفاهی و کتبیش نشان می‌دهند. ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه پشتوانه‌های فرهنگی اخذ شده است؟ آیا تماماً از فرهنگ عامه است یا از قرآن و حدیث و اقوال متصوفه یا سایر حوزه‌های فرهنگی در جهان اسلام نیز بهره برده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها