دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

شرح حال و معرفی آثار نظامی

حکیم جمال­الدَین ابومحمد الیاس بن­یوسف نظامی گنجه‌یی (گنجوی) از استادان بزرگ سخن و از ارکان شعر فارسی است. مولد او را همه تذکره نویسان گنجه دانسته‌اند و او که خود نیز از اشعارش نسبت خود را به گنجه تصریح کرده است، همه عمر را در آن گذرانید و تنها یکبار سفر کوتاهی به دعوت قزل ارسلان به یکی از بلاد نزدیک گنجه کرد و در مجلس آن پادشاه با نهایت اعزاز و اکرام پذیرفته شد.

تاریخ ولادت او معلوم نیست لیکن با دقت در بعضی از اشعار او می‌توان آن را نزدیک به سال 530 هجری دانست، زیرا هنگام نظم منظومه‌ی مخزن الاسرار که در سال 570 سروده شده جوان بود و هنوز به چهل سالگی نرسیده بود. و چنین گفته، که:

طبع که با عقل بدلالگیست   منتظر نقد چهل سالگیست

و چون انتظار نقد چهل سالگی داشته و نزدیک به آن بوده، بدین دلیل نزدیک به سال 530 ولادت یافته است. تاریخ وفات او هم به­درستی معلوم نیست و اقوال مختلف در این باره داریم که همه‌ی آن­ها دور از صحت به نظر می‌رسد و بنابر بعضی قراین وی تا چند سال اول قرن هفتم در قید حیات بوده است.

اما از شاعران معاصر خود نظامی تنها با خاقانی ارتباط داشته است و بعد از فوت آن استاد در سال 595 در مرثیت او گفت:

همی گفتم که خاقانی دریغاگوی من باشد   دریغا من شدم آخر دریغاگوی خاقانی

مدفن نظامی در گنجه تا اواسط عهد قاجاری باقی بود، بعد از آن رو به ویرانی نهاد تا باز به وسیله‌ی دولت محلی آذربایجان شوروی مرمت شد.

نظامی غیر از دیوانی که ابیات آن را دولتشاه بیست هزار بیت نوشته و اکنون فقط مقداری ازآن در دست است، پنج مثنوی مشهور به نام “پنج گنج” دارد که آن‌ها را عاده”خمسه نظامی” می‌گویند.

مثنوی اول از پنج گنج مخزن الاسرار است در بحر سریع که به نام فخرالدین بهرامشاه بن داود پادشاه ارزنگان در حدود سال 570 هجری ساخته شده و این معنی از بیت ذیل که خطاب به حضرت ختمی مرتبت است مستفاد می‌شود:

پانصد و هفتاد بس ایام خواب   روز بلند است به مجلس شتاب

این مثنوی که نخستین منظومه‌ی شاعر است و اندکی پیش از چهل سالگی شاعر ساخته شده، از امهات مثنوی‌های فارسی و مشتمل است بر مواعظ و حکم در بیست مقاله.

مثنوی دوم منظومه‌ی خسرو و شیرین است به بحر هزج مسدس که نظامی آن را به سال 576 به پایان برده و گفته است:

گذشته پانصد و هفتاد و شش سال   نزد بر خط خوبان کس چنین فال

این منظومه در عشق بازی خسرو پرویز با شیرین ساخته شده و به اتابک شمس الدین محمد جهان پهلوان بن ایلدگز (568-581) تقدیم شد.

داستان عشق بازی‌های خسرو و شیرین از جمله داستان‌های اواخر عهد ساسانی است که در کتاب‌هایی از قبیل المحاسن و الاضداد جاحظ بصری و غرر اخبار ملوک الفرس ثعالبی و شاهنامه فردوسی آمده است. درین داستان‌ها عشق بازی خسرو با شیرین (سیرا) کنیزک ارمنی (یا آرامی) از عهد هرمز آغاز شده و همین کنیزک است که بعدها از زنان مشهور حرمسرای خسرو گردید. لیکن در خسرو و شیرین نظامی شیرین شاهزاده ارمنی است.گویا این داستان بعد از قرن چهارم تا دوره نظامی توسعه و تغییراتی یافته و با صورتی که در خسرو و شیرین می‌بینیم به نظامی رسیده باشد.

مثنوی سوم منظومه‌ی لیلی و مجنون است که نظامی آن را در سال 584 هجری به نام شروانشاه ابوالمظفر اخستان بن منوچهر ساخته و بعدها نیز در آن تجدیدنظرهایی کرده و این کار را در حدود سال 588 به پایان برده است. داستان عشق غم انگیز مجنون و لیلی از داستان‌های قدیم تازیان بوده است و در کتب قدیم ادبی به زبان عربی چند بار به آن اشاره شده است. بنابراین نظامی در ابداع اصل این داستان هم مبتکر نبوده ولی خود هنگام نظم در آن تصرفات بسیار کرده است.

مثنوی دیگر بهرامنامه یا هفت پیکر یا هفت گنبد است که شاعر به سال 593 به نام علاءالدین کرپ ارسلان پادشاه مراغه ساخته و به وی تقدیم داشته است.این منظومه راجع است به داستان بهرام گور (بهرام پنجم ساسانی 420-438 میلادی) که از قصص معروف دوره‌ی ساسانی بوده است.در این منظومه نخست نظامی شرحی از سرگذشت بهرام رادر کودکی و جوانی تا وصول به سلطنت و کارهای به نام او آورده و آنگاه به داستان او با هفت دختر از پادشاهان هفت اقلیم اشاره کرده است که برای هر یک گنبدی به رنگی خاص ساخته بود و هر روز از هفته مهمان یکی از آنان بوده و قصه‌یی از هر یک شنیده است.این هفت داستان که نظامی از زبان هفت عروس حصاری آورده حکایات غریب دل چسبی است که هر یک منظومه‌ی خاصی شمرده می‌شود. بعد از این داستان‌ها نظامی شرح پریشانی کار ملک را بر اثر غفلت بهرام گور و حمله‌ی ملک چین بایران و داستان ظلم های وزیر و انتباه بهرام و سرگذشت او را تا آنجا می‌آورد که در دنبال گور به غاری رفت و دیگر هیچ باز نگشت.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالاتی که در این پژوهش دغدغه‌ی ذهنی پژوهنده خواهد بود موارد زیر است:

1- چه ابیاتی از آثار نظامی وارد قلمروی ضرب‌المثل‌ها شده است؟

2- چه ضرب‌المثل‌هایی از فرهنگ عامه وارد آثار نظامی شده است؟

3- آیا نظامی به ضرب‌المثل‌های زبان فارسی افزوده است یا بیشتر از آن وام گرفته است ؟

4- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه سطحی از زندگی معیشتی بهره گرفته‌اند؟برای نمونه زندگی معیشتی کشاورزی و روستایی، معیشتی – شهری و درباری و … .

5- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه ویژگی‌های فرمی برخوردارند؟ مثلا عنصر مسلط بر انواع تشبیه کدام است؟ یا نوع استعاره‌های موجود در ضرب‌المثل‌ها از چه گونه‌ای است؟

6- ضرب‌المثل‌های موجود درآثار نظامی با بافتی که در آن به کار رفته است چگونه ارتباطی دارد؟ آیا اقتضای داستان و روایت است که نظامی از این ضرب‌المثل استفاده می‌کند و یا اینکه ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی جهت نمایش و به رخ کشیدن معلومات شاعر است؟ و ارتباط چندانی با بافت متن و روایت ندارد؟

7- ضرب‌المثل‌ها در واقع از پشتوانه‌های فرهنگی یک شاعر حکایت می‌کنند و توانایی او را در تسلط به میراث شفاهی و کتبیش نشان می‌دهند. ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه پشتوانه‌های فرهنگی اخذ شده است؟ آیا تماماً از فرهنگ عامه است یا از قرآن و حدیث و اقوال متصوفه یا سایر حوزه‌های فرهنگی در جهان اسلام نیز بهره برده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها 

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

شرح حال و معرفی آثار نظامی

حکیم جمال­الدَین ابومحمد الیاس بن­یوسف نظامی گنجه‌یی (گنجوی) از استادان بزرگ سخن و از ارکان شعر فارسی است. مولد او را همه تذکره نویسان گنجه دانسته‌اند و او که خود نیز از اشعارش نسبت خود را به گنجه تصریح کرده است، همه عمر را در آن گذرانید و تنها یکبار سفر کوتاهی به دعوت قزل ارسلان به یکی از بلاد نزدیک گنجه کرد و در مجلس آن پادشاه با نهایت اعزاز و اکرام پذیرفته شد.

تاریخ ولادت او معلوم نیست لیکن با دقت در بعضی از اشعار او می‌توان آن را نزدیک به سال 530 هجری دانست، زیرا هنگام نظم منظومه‌ی مخزن الاسرار که در سال 570 سروده شده جوان بود و هنوز به چهل سالگی نرسیده بود. و چنین گفته، که:

طبع که با عقل بدلالگیست   منتظر نقد چهل سالگیست

و چون انتظار نقد چهل سالگی داشته و نزدیک به آن بوده، بدین دلیل نزدیک به سال 530 ولادت یافته است. تاریخ وفات او هم به­درستی معلوم نیست و اقوال مختلف در این باره داریم که همه‌ی آن­ها دور از صحت به نظر می‌رسد و بنابر بعضی قراین وی تا چند سال اول قرن هفتم در قید حیات بوده است.

اما از شاعران معاصر خود نظامی تنها با خاقانی ارتباط داشته است و بعد از فوت آن استاد در سال 595 در مرثیت او گفت:

همی گفتم که خاقانی دریغاگوی من باشد   دریغا من شدم آخر دریغاگوی خاقانی

مدفن نظامی در گنجه تا اواسط عهد قاجاری باقی بود، بعد از آن رو به ویرانی نهاد تا باز به وسیله‌ی دولت محلی آذربایجان شوروی مرمت شد.

نظامی غیر از دیوانی که ابیات آن را دولتشاه بیست هزار بیت نوشته و اکنون فقط مقداری ازآن در دست است، پنج مثنوی مشهور به نام “پنج گنج” دارد که آن‌ها را عاده”خمسه نظامی” می‌گویند.

مثنوی اول از پنج گنج مخزن الاسرار است در بحر سریع که به نام فخرالدین بهرامشاه بن داود پادشاه ارزنگان در حدود سال 570 هجری ساخته شده و این معنی از بیت ذیل که خطاب به حضرت ختمی مرتبت است مستفاد می‌شود:

پانصد و هفتاد بس ایام خواب   روز بلند است به مجلس شتاب

این مثنوی که نخستین منظومه‌ی شاعر است و اندکی پیش از چهل سالگی شاعر ساخته شده، از امهات مثنوی‌های فارسی و مشتمل است بر مواعظ و حکم در بیست مقاله.

مثنوی دوم منظومه‌ی خسرو و شیرین است به بحر هزج مسدس که نظامی آن را به سال 576 به پایان برده و گفته است:

گذشته پانصد و هفتاد و شش سال   نزد بر خط خوبان کس چنین فال

این منظومه در عشق بازی خسرو پرویز با شیرین ساخته شده و به اتابک شمس الدین محمد جهان پهلوان بن ایلدگز (568-581) تقدیم شد.

داستان عشق بازی‌های خسرو و شیرین از جمله داستان‌های اواخر عهد ساسانی است که در کتاب‌هایی از قبیل المحاسن و الاضداد جاحظ بصری و غرر اخبار ملوک الفرس ثعالبی و شاهنامه فردوسی آمده است. درین داستان‌ها عشق بازی خسرو با شیرین (سیرا) کنیزک ارمنی (یا آرامی) از عهد هرمز آغاز شده و همین کنیزک است که بعدها از زنان مشهور حرمسرای خسرو گردید. لیکن در خسرو و شیرین نظامی شیرین شاهزاده ارمنی است.گویا این داستان بعد از قرن چهارم تا دوره نظامی توسعه و تغییراتی یافته و با صورتی که در خسرو و شیرین می‌بینیم به نظامی رسیده باشد.

مثنوی سوم منظومه‌ی لیلی و مجنون است که نظامی آن را در سال 584 هجری به نام شروانشاه ابوالمظفر اخستان بن منوچهر ساخته و بعدها نیز در آن تجدیدنظرهایی کرده و این کار را در حدود سال 588 به پایان برده است. داستان عشق غم انگیز مجنون و لیلی از داستان‌های قدیم تازیان بوده است و در کتب قدیم ادبی به زبان عربی چند بار به آن اشاره شده است. بنابراین نظامی در ابداع اصل این داستان هم مبتکر نبوده ولی خود هنگام نظم در آن تصرفات بسیار کرده است.

مثنوی دیگر بهرامنامه یا هفت پیکر یا هفت گنبد است که شاعر به سال 593 به نام علاءالدین کرپ ارسلان پادشاه مراغه ساخته و به وی تقدیم داشته است.این منظومه راجع است به داستان بهرام گور (بهرام پنجم ساسانی 420-438 میلادی) که از قصص معروف دوره‌ی ساسانی بوده است.در این منظومه نخست نظامی شرحی از سرگذشت بهرام رادر کودکی و جوانی تا وصول به سلطنت و کارهای به نام او آورده و آنگاه به داستان او با هفت دختر از پادشاهان هفت اقلیم اشاره کرده است که برای هر یک گنبدی به رنگی خاص ساخته بود و هر روز از هفته مهمان یکی از آنان بوده و قصه‌یی از هر یک شنیده است.این هفت داستان که نظامی از زبان هفت عروس حصاری آورده حکایات غریب دل چسبی است که هر یک منظومه‌ی خاصی شمرده می‌شود. بعد از این داستان‌ها نظامی شرح پریشانی کار ملک را بر اثر غفلت بهرام گور و حمله‌ی ملک چین بایران و داستان ظلم های وزیر و انتباه بهرام و سرگذشت او را تا آنجا می‌آورد که در دنبال گور به غاری رفت و دیگر هیچ باز نگشت.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالاتی که در این پژوهش دغدغه‌ی ذهنی پژوهنده خواهد بود موارد زیر است:

1- چه ابیاتی از آثار نظامی وارد قلمروی ضرب‌المثل‌ها شده است؟

2- چه ضرب‌المثل‌هایی از فرهنگ عامه وارد آثار نظامی شده است؟

3- آیا نظامی به ضرب‌المثل‌های زبان فارسی افزوده است یا بیشتر از آن وام گرفته است ؟

4- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه سطحی از زندگی معیشتی بهره گرفته‌اند؟برای نمونه زندگی معیشتی کشاورزی و روستایی، معیشتی – شهری و درباری و … .

5- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه ویژگی‌های فرمی برخوردارند؟ مثلا عنصر مسلط بر انواع تشبیه کدام است؟ یا نوع استعاره‌های موجود در ضرب‌المثل‌ها از چه گونه‌ای است؟

6- ضرب‌المثل‌های موجود درآثار نظامی با بافتی که در آن به کار رفته است چگونه ارتباطی دارد؟ آیا اقتضای داستان و روایت است که نظامی از این ضرب‌المثل استفاده می‌کند و یا اینکه ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی جهت نمایش و به رخ کشیدن معلومات شاعر است؟ و ارتباط چندانی با بافت متن و روایت ندارد؟

7- ضرب‌المثل‌ها در واقع از پشتوانه‌های فرهنگی یک شاعر حکایت می‌کنند و توانایی او را در تسلط به میراث شفاهی و کتبیش نشان می‌دهند. ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه پشتوانه‌های فرهنگی اخذ شده است؟ آیا تماماً از فرهنگ عامه است یا از قرآن و حدیث و اقوال متصوفه یا سایر حوزه‌های فرهنگی در جهان اسلام نیز بهره برده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها