بررسی ادبی و موسیقایی هفت اثر از آثار موسیقی استاد محمدرضا شجریان-دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بررسی ادبی و موسیقایی هفت اثر از آثار موسیقی استاد محمدرضا شجریان، مندرج در کتاب خسرو خوبان

قسمتی از متن پایان نامه :

 

اشاره به این نکته نیز مهم است که به عقیده ی «مزدک» که در زمان قباد ساسانی مذهبی آورد خداوند آسمان ها مانند پادشاهی بر تخت نشسته و چهار قوه یعنی شعور و عقل و حافظه و شادی در پیش او ایستاده اند و این چهار قوه به دستیاری شش وزیر امور عالم را اداره می کنند و وزیرها در میان دوازده روح در حرکتند که یکی از این ارواح «خواننده» است. قوه شادی که نماینده ی موسیقی است که در نظر مزدک مانند سه قوه ی دیگر اهمیت داشته و این عقیده شاید از اوضاع زمان ساسانی در روح مزدک نفوذ کرده است، زیرا همانطور که ساسانیان مخصوصاً بعضی از شاهان این سلسه برای طبقه ی نوازندگان و سرآیندگان مرتبه ی خاصی تشکیل داده بودند و آن ها را احترام می کردند، مزدک هم یکی از قوام را که در نزد خدا محترم بوده قوه ی شادی و موسیقی تصور کرده است.
راجع به سازهائی که در دوره ی ساسانی معمول بوده به طوری که از مضمون حکایات و قصه ها و افسانه ها و اشعار و مطالبی که در این باره نوشته شده بر می آید نای، غزک، رباب، بربط و چنگ در آن زمان متدوال بوده است. از این سازها نمونه ی چنگ در نقش برجسته طاق بستان کرمانشاه دیده می شود و به این ترتیب که چند نوازنده زن در قایقی نشسته مشغول نواختن آن هستند و این نقش برجسته منظره ای از شکار پادشاه را نشان می دهد که رامشگران نیز همراه او بوده اند. چنین بر می آید که شاه و همراهانش در مردابی مشغول شکارند و زن های چنگ زن در قایقی نشسته با نغمه های موسیقی، خوشی آن ها را فراهم می آورند. در این قایق خواننده ای دیده نمی شود و معلوم نیست که نوازندگان همراه ساز خود می خوانده اند یا فقط به نوازندگی می پرداخته اند. جای بسی تعجب است که این ساز که از قدیمی ترین آلات موسیقی است و قبل از ایرانی ها ملل دیگر مانند مصری ها و سومری ها و عیلامی ها و آسوری ها هم با آن آشنائی داشته اند و در یونان قدیم لیر (Lyre) نامیده شده و در دوره ی ساسانی هم معمول بوده کم کم در ایران از میان رفته و در هیچ نقطه از کشور ما یافت نمی شود با اینکه در اشعار قدما زیاد دیده می شود. این همان سازی است که بعدها در اروپا تکمیل شده و اکنون هم به کار می رود.
 

2-2-3 دوره ی اسلامی

پس از حمله ی عرب و اضمحلال دولت ساسانی، موسیقی ایرانی در ممالک عربی زبان هم متداول شد و عرب ها موسیقی را نیز مانند سایر علوم و آداب و صنایع از ایرانیان اقتباس کردند. عرب دوره جاهلیت از موسیقی بهره ای نداشت و تنها شاعر عرب که قبل از اسلام به اشعار خود تغنی کرده «اعشی بن قیس» است که از شاعران معروف دوره ی جاهلیت است. این شاعر در مجلس ملوک حیره و ایران آمد و رفت داشته و معروفست که در عهد انوشیروان به مدائن رفته و موسیقی ایرانی را فرا گرفته و کمی هم به زبان فارسی آشنا شده به طوری که کلمات فارسی و نام های آلات موسیقی از قبیل نای و سنج و بربط را در اشعار خود آورده است.
بعضی گویند اول دفعه در زمان «عبداله بن زبیر» که مشغول مرمت خانه ی کعبه بود معماران و بناهای ایرانی که این کار را برعهده داشتند در ضمن عمل آواز می خواندند و عرب را آواز آن ها خوش آمد و در میان این کارگران بعضی از موسیقی اطلاع داشتند و آوازهای ایرانی را به عرب ها آموختند.
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
هدف از این تحقیق دست­یابی به ارتباط بین ابعاد ادبی و جنبه­های موسیقایی می باشد.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی ادبی و موسیقایی هفت اثر از آثار موسیقی استاد محمدرضا شجریان، مندرج در کتاب خسرو خوبان

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی ادبی و موسیقایی هفت اثر از آثار موسیقی استاد محمدرضا شجریان، مندرج در کتاب خسرو خوبان

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان : بررسی ادبی و موسیقایی هفت اثر از آثار موسیقی استاد محمدرضا شجریان، مندرج در کتاب خسرو خوبان

بستن منو