دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

آنچه در تفاسير قرآن پيرامون داستان‌‌هاي بني‌اسرائيل آمده است بايد بر مبناي تورات و تفسيرهاي آن و روايات و اخبار و احاديث منقول از حضرت رسول اكرم(ص) و صحابه باشد. بنابراين تورات و تلمود منابعي استبراي تحقيق پيرامون آن مقدار از اسرائيليات كه جلوه‌‌هاي آن را در ادب فارسي و فرهنگ اسلامي مي‌‌بينيم ولي نشاني از آنها در قرآن نمي‌‌يابيم.[1]

3ـ اشاعه‌ي فرهنگي فرهنگ يهودي به خاطر نفوذ مادي و گاه نفوذ علمي

فروزانفر در «سخن و سخنوران» اشاره مي‌کند كه «كثرت يهوديان بلخ در اطلاعات وسيع ناصرخسرو از عقايد يهود مؤثر بوده است. بلخ داراي هفت دروازه بود كه يكي از دروازه‌‌هاي آن را «باب اليهود» مي‌‌گفتند. در تأييد سخن خود پيرامون تأثير نفوس يهودي در ادب فارسي متذكر مي‌‌شويم كه قديم‌‌ترين منظومه‌ي فارسي پيرامون اسطوره‌‌ي سامي «يوسف و زليخا» براي نخستين بار به وسيله‌ي «ابوالمؤيّد بلخي» به رشته‌ي نظم درآمده است و بعيد است كه تصور كنيم وجود يهوديان بلخ در پرورده شدن اين داستان به زبان ابوالمؤيد بلخي بي‌‌تأثير بوده است، چه شايد اين داستان و داستان‌‌هاي ديگر بني‌اسرائيل در نقاط بسياري كه مانند بلخ از هم‌‌شهريان خود متأثر بوده‌‌اند با شاخ و برگ فراوان بين مردم رواج داشته است.

يهوديان ايران مي‌‌توانسته‌‌اند براي محقّقان تاريخ و سير نيز راهنماهاي نيك و مراجع قابلي باشند كما اينكه ابوريحان بيروني نيز خود را از كسب اطلاع بوسيله‌ي چنين كساني بي‌‌نياز نمي‌‌دانسته‌‌ است و «يعقوب بن موسي تفرشي» يهودي‌‌اي در گرگان پيرامون اخبار حضرت موسي به وي سخناني گفته است كه او نيز بدان‌‌ها اشاره مي‌‌كند. در اينجا ذكر اين نكته بي‌‌ربط نخواهد بود كه يادآوري كنيم كه «ابن النديم» نيز در تأليف بسيار پر ارزش خود «الفهرست» اطلاعاتي پيرامون تورات و ديگر كتب مذهبي يهود از يك دانشمند يهودي كسب كرده است.»[2]

4- ترجمه‌‌هاي انجيل و متون تفسيري انجيل به فارسي

5- اسطوره‌‌ها و گاه افسانه‌‌هاي ايران باستان در دوره‌‌هاي مختلف

يکي از راه‌‌هاي نفوذ اسرائيليات به متون ادبي، متون حماسي و اساطيري ايراني است که با اسرائيليات در روايات مجعول سامي و يهود به هم آميخته است[3].

اسطوره به مجموعه‌‌ي داستان‌‌هاي گفته مي‌‌شود که ريشه در اعتقادات قديمي يک ملت دارند و براي آن ملّت صورتي مقدّس پيدا کرده است. اسطوره‌‌ها در اصل اتفاق افتاده‌‌اند، امّا بر اثر علاقه و اشتياقي که نسل‌‌هاي بعدي به آن داشته‌‌ بيش از حد اسطوره‌‌ها را شاخ و برگ بخشيده‌اند، به گونه‌‌اي که گاهي حقيقت در ميان اغراق‌‌ها و غلوّ‌‌ها گم شده است. اسطوره‌‌هاي ايراني بر داستان‌‌هاي قرآني تأثير داشته‌‌اند. با نگاهي به اسطوره‌‌ي سياوش متوجه مي‌‌شويم در شاهنامه که فردوسي در تطبيق مسايل باستاني و اسلامي سعي دارد اين اسطوره را بر داستان‌‌هاي يوسف و ابراهيم و موسي(ع) برتري دهد.

بي­آزار شيرازي در اين خصوص، مي­نويسد: «از آن­جا كه در زمان گذشته باستان‌شناسي كمتر مورد توجه بوده، متأسفانه بسياري از مفسرين به افسانه­­ها و اساطير كتب پيشين و اسرائيليات روي آوردند و مورّخيني مانند طبري، مسعودي، يعقوبي و واقدي كتاب­هايي در تاريخ امم و ملوك نوشتند.»[4]

6ـ مباحث کلامي در قرون اوليه‌‌ي هجري

هر کدام از فرقه‌‌ها و متکلّمين براي اثبات ادعاي خويش از هرگونه مطلبي گاه احاديث ضعيف و اسرائيليات سود مي‌‌جستند.

7ـ تأثير مضامين خرافي و اسطوره‌هاي شعر جاهلي در ادبيات فارسي

حناالفاخوري در کتاب «تاريخ ادبيات زبان عربي» پس از اين‌که نقش قصّه و داستان را در شعر «نابغه» بررسي مي‌کند، مي‌نويسد: «شعر جاهلي از اساطير و خرافاتي که مردم نقل مي‌کردند و شاعران به شعر مي‌آوردند و هم‌چنين از داستان‌هايي که از تورات گرفته شده، خالي نيست…، امّا نابغه قصّه را يکي از عناصر شعر خود قرار داده و در مدح و اعتذار و نصيحت و ارشاد از آن استفاده مي‌کند…»[5] از طرف ديگر، با توجّه به تسلّط و آشنايي شاعران فارسي با اشعار عربي دوره‌ي جاهلي و تأثيري که از آن‌ها پذيرفته‌اند، نقش مضامين و مفاهيم اشعار جاهلي در ادب فارسي مي‌تواند در پژوهشي جداگانه بررسي شود.

 

 

 


 

 

 

 

 

فصل چهارم
روايات مجعول و اسرائيليات در آثار عطّار نيشابوري

 


 

 

 

 

ـ مقدّمه‌‌اي بر اسلام و قصص قرآني

«اسلام از ريشه‌‌ي سلم به معني انقياد و فرمان‌‌برداري و در اصطلاح شريعت اسلام آوردن به وسيله‌‌ي زبان است و ايمان با قلب، يعني تسليم امر خدا بودن و عبادت خالصانه داشتن.»[6]

به اشاره قرآن و دستور الهي پس از آمدن اسلام بر خاتم پيامبران(ص)، همه‌‌ي اديان قبل منسوخ و پيروي کردن فقط از اسلام پذيرفتني شد. حق تعالي در سوره‌ي آل‌عمران آيه‌ي 85 مي‌‌فرمايد: وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ؛ و كسي که غيراز شريعت اسلام آييني برگزيند، از او پذيرفته نمي‌‌شودو او در آخرت، از زمره‌‌ي زيانكاران خواهد بود.[7] سعدي در مقدّمه‌ي بوستان مي‌‌فرمايد:

يتيمي که ناکرده قرآن درست   کتب‌خانه‌ي هفت ملّت بشست

بوستان يوسفي/36

«بدون شک (قصّه) يک ابزار موثر و کارآمد در جهت تأثير‌‌گذاري بر ديگران به شمار مي‌‌رود و چنان که نويسنده يا گوينده از داستان‌‌هاي مفيد و پر محتوا بهره‌‌اي مناسب گيرد، مي‌‌تواند اثرات سازنده و شگرفي بر مخاطبان خود بگذارد، به همين جهت مشاهده مي‌‌شود که در قرآن کريم و روايات صحيح اسلامي، تعداد فراواني داستان به کار رفته و اين بدان خاطر است که داستان‌‌هاي هدفمند، نقش به سزايي در هدايت و رشد انسان‌‌ها ايفا مي‌‌کنند.»[8]

وقتي که قرآن مي‌‌خواهد داستان پيامبران يا ديگران را بيان نمايد « اصل واقعه و داستان را از حوادث و وقايع تاريخ دريافت مي‌‌دارد. سپس آن را با سبک و قالب ادبي عرضه مي‌‌دارد و به شيوه‌‌ي احساسي و عاطفي آن را به تصوير مي‌‌کشاند. به نحوي که معاني را روشن‌‌تر مي‌‌سازد و اهداف را تثبيت و تأييد مي‌‌نمايد و با اين شيوه تأثير بسزايي در نفس ايجاد مي‌‌کند. چنان تأثيري که عاطفه و وجدان از آن فوران مي‌‌نمايد.»[9]

[1] منابع اسرائيليات در ادب فارسي، ص 563

[2] منابع اسرائيليات در ادب فارسي، ص 566

[3] اسرائیلیات و اساطیر ایرانی، ص 423

[4] باستان‌شناسي و جغرافياي تاريخي قرآن، ص4

[5] تاريخ ادبيات زبان عربي، ص109.

[6] دانشنامه‌ي قرآن، ص 219

[7] تفسیر نور، ص112

[8] اسرائيليات و تأثير آن…، ص 60

[9] الفن القصصی فی القرآن، به نقل از داستان پيامبران در قرآن، ص 47

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

جهت بازشناسي و استخراج تأثيرات اسرائيليات و روايات مجعول، به کليه‌‌ي آثار عطّار توجه شد تا تحقيق از جامعيت برخوردار بوده و در نهايت به نتيجه‌‌گيري متقن و برآوردي جامع و مانع دست يافته شود.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری