بازتاب مفاهیم آیات قرآنی-دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

نام خانوادگی او مشتق است از انصار ( یاران ) ، شهروندان مسلمان یثرب ، بعدها موسوم به « مدینه » ، که کریمانه به پیامبر و پیروان مکی وی ، ” مهاجرین ” کمک کردند تا در 622 م و دهسال پس از آن ،  در محلّ جدیدی استقرار یابند ( روان فرهادی، 1385 : 3 ). عنوان خواجه که در نوشته های فارسی غالبا جلوی جلوی نام انصاری در می آید به معنای سرور ( و فردوسی آن راحدود1000م / 400 ق ه در شاهنامه خود بکار برده است) رسم بود . و هنوز هم هست که اخلاف پیامبر را که در سرزمین های فارسی زبان زندگی می کنند با این عنوان افتخاری مخاطب قرار می دهند» ( همان : 4 ). «نقل است که زندگی نامه نویسان عرب نام خواجه عبدالله انصاری را عبدالله الهروی نوشته اند. لقب او شیخ الاسلام ، در فرمان خلیفه عباسی القائم ، مربوط به سال 462/1070 ، مضبوط است . این لقب را غالباً مؤلّفانی که به انصاری استناد می کنند به کار می برند . فرمان یاد شده شامل القاب شیخ الشیوخ وزین العلمانیز بوده است . اوبه ناصرالسنه نیز ملقب بوده است ابوالفضل میبدی ، به هنگام استناد به تفسیرهای صوفیانه انصاری ، او را پیر طریقت می خواند . عنوان پیر هرات بعدها در متون فارسی به کار گرفته شد . کنیه ی او ابواسماعیل ، به ندرت در نقل قولهای معمول استعمال می شود» ( همان : 5 ).
در آثار قدیم فارسی چون چهار مقاله نظامی عروضی سمرقندی ، نام « ابواسمعیل » به « شیخ الاسلام » نیز تعبیر شده است ؛ و بر می آید که وی در عصر خود بدین اسم شهرت داشته و لقب شیخ الاسلام از القاب رسمی بوده که به آن دسته از اهل علم که در مسائل شریعت و امر به معروف و نهی از منکر سعی تمام داشتند و به قول علّامه قزوینی به کسانی که در مذهب ، تعصّب دینی مفرطی داشتند این لقب داده می شد . وچون وی از ائمّه ی اهل علم بوده ، لهذا این لقب را گرفته بود .همچنین وی به « پیر طریقت » و « اهل حقیقت » نیز مسمّی شده است و لقب دیگرش که گاه به عنوان تخلّص شعری از آن بهره برده است ، « انصاری »است که این تخلص را از لقب اجداد خود گرفته است ابو عبدالله به القاب پیر هرات،پیر هری و هروی شهرت داشته است (فکرت،19:1390 ).
 
«سلسله نسب او به  ابو ایوب انصاری می رسد، در نفحات الانس سلسله ی نسب وی بدین قرار آمده است: هوالامام شیخ الاسلام و الشّیوخ ، ناصر السنّته ، زین العلما ، امام الائمه ، ابواسمعیل عبدالله بن ابی منصور ، محمّد بن ابی معاذ علی بن احمد بن علی بن جعفر بن منصور بن مت الخرزجی الانصاری »(همان:17) .
3-2-3 ) دوران کودکی خواجه عبدالله
«در طبقات الصّوفیّه ، مقامات خواجه عبدالله انصاری و نفحات الانس آمده است پدر او که مردی صادق، متقّی ، قرّا و باورع بود ، در ایّام جوانی ، شاید در آغاز دست ارادت به ابوالمظفر ترمذی داد و پس از آن به نزد شریف حمزه عقیلی هروی که در بلخ می زیست رفت و در این ایّام وقتی صافی و دلی فارغ داشت و به خدمت پیر خویش ، شریف حمزه عقیلی مشغول بود . و پس از بازگشت به هرات ، تشکیل خانواده از دنیای مورد علاقه اش ، عرفان دور افتاد و می توان او را نخستین آموزگار خواجه دانست . عبدالله که فرزند محبوب خانواده بود از همان دوران کودکی از استادان فن ، علم حدیث و تفسیر آموخت و سال های نخست زندگی اشبا وجود پدر و مراقبت های او درکمال فراغت از کم و بیش دنیایی ، در کسب فضیلت و علم سپری شد ابومنصور انصاری سعی بلیغ در تربیت و آموزش فرزند به کاربست . گفته شده است او خوابی درباره ی فرزند خویش دیده بود که هر روز تعبیر تازه ای از آن می یافت . دلگرمی و شور و شوق آمیخته با وسواس پدر در تربیت و تعلیم عبدالله خردسال چه به سبب بروز آثار و علائم هوش و فراست عظیم در فرزند ، و چه به سبب آن خواب ، هر روز بیشتر و بیشتر می شد . مادر او نیز با دنیای پدر و فرزند بیگانه نبوده است اگر سهم و تأثیر او در شکوفایی استعداد فرزند هیچ چیز دیگری نبوده باشد این هماهنگی بس که به هنگام درس و املای فرزند در راه کسب علم و فضل به دست خویش لقمه در دهان او می نهاد و یکی از نقطه های اتّکای او بود . خداوند به عبدالله هوش و حافظه ای خارق العاده عطا داده بود و شاید به دلیل همین هوشی سرشار و شگفتی آور بود که او را خیلی زود به دبیرستان فرستاند . عبدالله مراحل و مراتب کسب علم و فضل و دانش و کمال را یکی پس از دیگری می پیمود . استعداد و حافظه او از همان زمان توجه استادان او را که با دقت به وسیله پدرش انتخاب شده بودند – به خود جلب می کرد . روش او در کسب علم و دانش چنین بود که بامداد پگاه برای خواندن نزد مقری می رفت ؛ و پس از آن به درس خواندن مشغول می شد؛ شش روی ورق می نوشت ؛ و از بر می کرد . هنگامی که از این کارها فراغت می یافت ، چاشتگاه بود ؛ و زمان رفتن نزد ادیب و نوشتن و حفظ کردن . قدرت و توانایی او در شعر فارسی و تازی ، در ایّام کودکی ، و در دبیرستان ادب بر همگان آشکار شده بود و مورد حسادت شاگردان دیگری بود . بارها او را برای نظم و ترجمه ی اشعار و مضامین به تازی آزمودند و او از آن همه سربلند بر آمد . و شاید نخستین آشنایی او با امام یحیی عمار از همین زمان آغاز شد زیرا پسر یکی از خویشان امام یحیی عمار نیز با او درین دبیرستان بود و پدر این کودک عبدالله خردسال را آزموده بود . او در نه سالگی بدان درجه از فهم و دانش رسیده بود که می توانست از محضر استادانی چون قاضی ابومنصور ازدی و جارودی املای حدیث کند»(خرمشاهی،11:1386-8) .
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-  بازتاب جلوه های مفاهیم قرآنی در مناجات نامه به چه شیوه هایی است ؟
2 – بهره مندی خواجه عبدالله انصاری از مفاهیم آیات قرآنی با مشرب عرفانی او چه تناسبی دارد ؟
3- استفاده ی خواجه عبدالله انصاری از آیات قرآنی در مناجات نامه چه تأثیری در سخن او داشته است؟

  • سبک و نثر خواجه عبدالله انصاری چه تأثیری بر آثار بعد از او گذاشته است ؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

بستن منو